Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Vi bygger på erfaringer fra reinbeitedistrikt som har blitt utsatt for vindkraftutbygginger, og fra kamper som har vært og som pågår om slik utbygging.
Som grunnlag for å forstå motsetningene har vi også gitt en del grunnleggende fakta om reindriftsnæringa og om vindkraft generelt, samt presentert lovverk, konsesjonsbehandling og kunnskapsgrunnlag for utbyggingene.

Rapporten er delt i fire deler, som hver for seg kan lastes ned her:

Del A – Oversikt, sammendrag og oppsummering
Del B – Reindrift, vindkraft og skadevirkninger
Del C – Erfaringer fra vindkraft i reinbeiteområder
Del D – Lovverk, konsesjonsbehandling, kunnskapsgrunnlag og påvirkere

Rapporten er foreløpig bare på norsk, men en kortversjon vil om ikke så lenge foreligge også på samisk og engelsk.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.06.2020

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.