Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Vi bygger på erfaringer fra reinbeitedistrikt som har blitt utsatt for vindkraftutbygginger, og fra kamper som har vært og som pågår om slik utbygging.
Som grunnlag for å forstå motsetningene har vi også gitt en del grunnleggende fakta om reindriftsnæringa og om vindkraft generelt, samt presentert lovverk, konsesjonsbehandling og kunnskapsgrunnlag for utbyggingene.

Rapporten er delt i fire deler, som hver for seg kan lastes ned her:

Del A – Oversikt, sammendrag og oppsummering
Del B – Reindrift, vindkraft og skadevirkninger
Del C – Erfaringer fra vindkraft i reinbeiteområder
Del D – Lovverk, konsesjonsbehandling, kunnskapsgrunnlag og påvirkere

Rapporten er foreløpig bare på norsk, men en kortversjon vil om ikke så lenge foreligge også på samisk og engelsk.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.06.2020

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.