Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Vi bygger på erfaringer fra reinbeitedistrikt som har blitt utsatt for vindkraftutbygginger, og fra kamper som har vært og som pågår om slik utbygging.
Som grunnlag for å forstå motsetningene har vi også gitt en del grunnleggende fakta om reindriftsnæringa og om vindkraft generelt, samt presentert lovverk, konsesjonsbehandling og kunnskapsgrunnlag for utbyggingene.

Rapporten er delt i fire deler, som hver for seg kan lastes ned her:

Del A – Oversikt, sammendrag og oppsummering
Del B – Reindrift, vindkraft og skadevirkninger
Del C – Erfaringer fra vindkraft i reinbeiteområder
Del D – Lovverk, konsesjonsbehandling, kunnskapsgrunnlag og påvirkere

Rapporten er foreløpig bare på norsk, men en kortversjon vil om ikke så lenge foreligge også på samisk og engelsk.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.06.2020

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?