Vindturbin

Foto: Stephan Mosel

Vindkraft på folkemøte i Sirbmá 22. november 2017

Planen om å bygge ut det gigantiske vindindustrianlegget «Davvi» mellom Tana og Lebesby ble presentert på folkemøte i Sirbmá 19. september, og nå har NVE duket opp til nytt folkemøte 22. november.

NVE ønsker å rette opp tabben fra sist folkemøte hvor de ikke sørget for tolketjeneste mellom norsk og samisk. Det er flott at NVE har erfart at det eksisterer samiske bygder.

Utbyggere som har planer om å foreta seg store inngrep i natur og naturbruksområder er pliktig å gi fritt og informert forhåndssamtykke til de som blir berørt. I denne saken fikk reindrifta og andre berørte kunnskap om Davvi via media i slutten av 2016. Her fikk også alle vite at utbyggerne ønsket, samt hadde forsøkt, å hemmeligholde sine planer.

De store vindkraftutbyggingene som nå pågår i Norge er helt unødvendig rasering av natur da det allerede produseres et stort overskudd med strøm her til lands. Alt i alt er det lite som tyder på at samfunnsnytten av vindkraft i Norge er tilstede. For eksempel vil Davvi-prosjektet bli finansiert av utenlandsk kapital og energien vil i hovedsak bli ført ut av Finnmark via Finland.

På sist folkemøte sa folk tydelig ifra at de ikke ønsket vindindustri. Det vil gjøre uopprettelig skade på naturen, dyrelivet og reindrifta for all fremtid. På grunn av hvor naturskadelig dette prosjektet vil bli, så vedtok landsstyret i Naturvernforbundet å gå mot Davvi-planene. Naturvernforbundet i Finnmark og lokallaget i Ávjovárri har engasjert seg gjennom avisinnlegg og seminar om vindkraft. Vi vil delta på folkemøtet og oppfordrer alle som kan til å delta der.

Roy-Arne Varsi
Naturvernforbundet i Ávjovárri

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.11.2017

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".