• Finnmark
Vindturbin

Foto: Stephan Mosel

Vindkraft på folkemøte i Sirbmá 22. november 2017

Planen om å bygge ut det gigantiske vindindustrianlegget «Davvi» mellom Tana og Lebesby ble presentert på folkemøte i Sirbmá 19. september, og nå har NVE duket opp til nytt folkemøte 22. november.

NVE ønsker å rette opp tabben fra sist folkemøte hvor de ikke sørget for tolketjeneste mellom norsk og samisk. Det er flott at NVE har erfart at det eksisterer samiske bygder.

Utbyggere som har planer om å foreta seg store inngrep i natur og naturbruksområder er pliktig å gi fritt og informert forhåndssamtykke til de som blir berørt. I denne saken fikk reindrifta og andre berørte kunnskap om Davvi via media i slutten av 2016. Her fikk også alle vite at utbyggerne ønsket, samt hadde forsøkt, å hemmeligholde sine planer.

De store vindkraftutbyggingene som nå pågår i Norge er helt unødvendig rasering av natur da det allerede produseres et stort overskudd med strøm her til lands. Alt i alt er det lite som tyder på at samfunnsnytten av vindkraft i Norge er tilstede. For eksempel vil Davvi-prosjektet bli finansiert av utenlandsk kapital og energien vil i hovedsak bli ført ut av Finnmark via Finland.

På sist folkemøte sa folk tydelig ifra at de ikke ønsket vindindustri. Det vil gjøre uopprettelig skade på naturen, dyrelivet og reindrifta for all fremtid. På grunn av hvor naturskadelig dette prosjektet vil bli, så vedtok landsstyret i Naturvernforbundet å gå mot Davvi-planene. Naturvernforbundet i Finnmark og lokallaget i Ávjovárri har engasjert seg gjennom avisinnlegg og seminar om vindkraft. Vi vil delta på folkemøtet og oppfordrer alle som kan til å delta der.

Roy-Arne Varsi
Naturvernforbundet i Ávjovárri

Kvalsundfisk

Nussir: Miljødirektoratet avviser alle klager!

I mars sendte Naturvernforbundet, Sametinget og flere klage på Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir. Regjeringa har bedt Miljødirektoratet om en faglig uttalelse, og den har nå kommet. Ikke uventa avviser direktoratet alle klager.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?

Hva mener partia i Karasjok om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har stilt spørsmål til alle kommunelister i Guovdageaidnu og Kárášjohka om deres syn på naturforvaltningsspørsmål. I forrige uke publiserte vi svara fra Guovdageaidnu, der alle parti har svart. Vi har i det lengste venta for å få svar fra alle parti i Kárášjohka, men det siste partiet ønsker tydeligvis ikke å svare, så da legger vi ut de svara vi har fått. Vi vil seinere komme tilbake med kommentarer til svara.