• Finnmark
Vindturbin

Foto: Stephan Mosel

Vindkraft på folkemøte i Sirbmá 22. november 2017

Planen om å bygge ut det gigantiske vindindustrianlegget «Davvi» mellom Tana og Lebesby ble presentert på folkemøte i Sirbmá 19. september, og nå har NVE duket opp til nytt folkemøte 22. november.

NVE ønsker å rette opp tabben fra sist folkemøte hvor de ikke sørget for tolketjeneste mellom norsk og samisk. Det er flott at NVE har erfart at det eksisterer samiske bygder.

Utbyggere som har planer om å foreta seg store inngrep i natur og naturbruksområder er pliktig å gi fritt og informert forhåndssamtykke til de som blir berørt. I denne saken fikk reindrifta og andre berørte kunnskap om Davvi via media i slutten av 2016. Her fikk også alle vite at utbyggerne ønsket, samt hadde forsøkt, å hemmeligholde sine planer.

De store vindkraftutbyggingene som nå pågår i Norge er helt unødvendig rasering av natur da det allerede produseres et stort overskudd med strøm her til lands. Alt i alt er det lite som tyder på at samfunnsnytten av vindkraft i Norge er tilstede. For eksempel vil Davvi-prosjektet bli finansiert av utenlandsk kapital og energien vil i hovedsak bli ført ut av Finnmark via Finland.

På sist folkemøte sa folk tydelig ifra at de ikke ønsket vindindustri. Det vil gjøre uopprettelig skade på naturen, dyrelivet og reindrifta for all fremtid. På grunn av hvor naturskadelig dette prosjektet vil bli, så vedtok landsstyret i Naturvernforbundet å gå mot Davvi-planene. Naturvernforbundet i Finnmark og lokallaget i Ávjovárri har engasjert seg gjennom avisinnlegg og seminar om vindkraft. Vi vil delta på folkemøtet og oppfordrer alle som kan til å delta der.

Roy-Arne Varsi
Naturvernforbundet i Ávjovárri

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.11.2017

Brevet er også publisert på altaposten.no 07.07.20

Åpent brev til ordføreren i Alta

I forbindelse med nytt forslag til kommuneplanens arealdel har vi skrevet til Altas ordfører og svart på hennes begrunnelser for å trekke miljøbestemmelsen de hadde foreslått for akvakulturarealene.

DSC00731(1)
Innlegg:

Altas politikere må snu igjen!

27.06.2020

Altas planutvalgt hadde foreslått en arealplan som skulle stoppe veksten i lakseoppdrettet i kommunen, men fylket la ned innsigelse og politikerne ga seg uten kamp. Vi krever at Alta snur igjen!