Internasjonal miljø-merkeordning på pause etter NNV-klage

Tekstilbransjens interesseorganisasjon (SAC) pauser miljømerkeordningen sin etter at Forbrukertilsynet slo fast at denne har ført til villedende og dermed ulovlig markedsføring.

klær på henger

I juni slo Forbrukertilsynet fast at norske Norrøna brøt loven da de markedsførte sin t-skjorte som særlig miljøvennlig, basert på HIGG MSI – en av de største internasjonale sertifiseringsordningene for tekstiler internasjonalt. Tilsynet advarte også klesgiganten H&M Group mot å bruke samme typen markedsføring. Når SAC nå pauser sin egen miljømerkeordning HIGG MSI internasjonalt som følge av den norske dommen, er det et stort gjennombrudd i kampen mot grønnvasking i tekstilbransjen.

Leder i Naturvernforbundet Truls Gulowsen er svært fornøyd med at SAC tar dommen til etterretning.

– Vi er veldig fornøyde med at SAC velger å lytte til dommen fra Norge, og ser det som et stort gjennombrudd i arbeidet med å få slutt på grønnvasking i tekstilbransjen. Vi jobber målrettet med dette, og at vi kan få til store endringer internasjonalt, viser at vi er på rett vei. En stor prinsipiell seier for Naturvernforbundet, og en viktig seier for klima, miljø og miljøbevisste forbrukere verden over, sier han.

Naturvernforbundet mener det er på høy tid at det ryddes opp i jungelen av sertifiseringsordninger og bærekraftspåstander som muliggjør grønnvasking av produkter, og villeder forbrukerne. I sin konklusjon viser Forbrukertilsynet til at næringsaktører må kunne dokumentere konkrete påstander som brukes i markedsføring.

Norrøna og Forbrukertilsynet

HIGG MSI er en av de største internasjonale sertifiseringsordningene for tekstiler internasjonalt og er utviklet og eid av Sustainable Appearel Coalition (SAC) en fellesorganisasjon bestående av 250 ulike mote-, tekstil-, interesse-grupper og organisasjoner. Blant disse er eierne av kjente merkevarer som Zara, H&M og norske Norrøna. Norske Norrøna har vært først ute i verden med å benytte seg av HIGG i markedsføring. I sin markedsføring benyttet Norrøna HIGG MSI som grunnlag for en påstand om at deres t-skjorte av økologisk bomull er mer bærekraftig enn konvensjonelle bomulls t-skjorter, en påstand som ikke kan verifiseres. Naturvernforbundet meldte denne saken til Forbrukertilsynet i november, og Norrøna fikk klart svar: Forbrukertilsynet mener at Norrønas bruk av HIGG MSI bryter loven, fordi fremstillingen er villedende for forbrukerne. I tillegg advarer de nå også H&M mot å bruke samme type markedsføring.

– For den gjennomsnittlige forbrukeren vil jungelen av merker være stadig vanskeligere å navigere i. Derfor er det helt avgjørende at man som forbruker kan stole på de sertifiseringsordningene som finnes, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Ringvirkninger i hele tekstilindustrien

Som svar på klagen Naturvernforbundet sendte inn, blir det også klart at Forbrukertilsynet er usikre på om HIGG-MSI kan brukes i det hele tatt i markedsføring av konkrete produkter. Det er høyst usikkert om ordningen egentlig kan si noe som helst om klima- og miljøbelastningen for det aktuelle produktet. Naturvernforbundet mener man må rydde opp i jungelen av sertifiseringsmerker, som blir stadig vanskeligere å navigere i selv for beviste forbrukere.

– Det er svært alvorlig når bransjen selv får fremstille hvor miljøvennlige de er. Slike merkeordninger må kun utføres av uavhengige tredjeparter, sier Gulowsen.

– Viktigheten av å komme grønnvaskingen til livs løftes også gjennom EUs nylig lanserte tekstilstrategi og rammeverk for bærekraftige produkter. Her trekkes det blant annet frem at så mange som 39 prosent av bærekrafts-påstander på det europeiske markedet er feil eller misvisende. Forbrukertilsynets dom mot HIGG-MSI bør få konsekvenser for den videre utviklingen av det europeiske produktregelverket, sier Gulowsen.