Moro og miljøvennlig med Nabolagsmarked

Nabolagsmarked er som et kinderegg av gode ting; Man får ryddet opp i kjeller og loft, gjort en nabo glad og miljøet en tjeneste på en og samme gang!

NabolagsmarkedFartein Rudjord

Den enes skrot, er den andres skatt. Det er Nabolagsmarkedet et godt bevis på. Gamle leker, hageredskaper og andre ting som sjelden er i bruk får nye eiere. Noe blir solgt, annet blir byttet og noe rett og slett gitt bort. Uansett kommer det til nytte, og slipper å samle støv eller bli avfall.

Naturvernforbundet har siden 2022 bidratt til at nabolagsmarkeder har blitt avholdt i hele landet. I fjor var det hele 250 arrangementer, og tusenvis av gamle skatter fikk nytt liv.

– Nabolagsmarked løfter delingsøkonomien frem fra de digitale delings-appene, og til det mellommenneskelige. Vi ser at delingsøkonomien er det som skjer mellom deg og meg. Og siden vi står midt i en både natur- og klimakrise, er det viktig å bruke alle virkemidler for å gi folk handlingsalternativer. Ved å sikre at tingene som allerede er produsert er lengre i omløp, reduserer vi nyproduksjon. Det er nettopp det som gjør Nabolagsmarkedet så populært; folk får et handlingsalternativ, sier Naturvernforbundets fagrådgiver for miljøvennlig forbruk Janne Melbye Gillgren.

Stor CO2-grevinst

At det er penger å spare på å kjøpe brukt og bytte, er det ingen tvil om. Tidligere arrangementer har også bevist at det er positivt for nabolaget å gjøre noe hyggelig sammen. Men hvor stor er egentlig miljøgevinsten ved Nabolagsmarkedene? Svaret vil kanskje overraske;

– Utregninger viser at det er store mengder klimagassutslipp å spare på å bruke produkter flere ganger. Det overgår også langt på vei å kjøpe produkter med resirkulerte materialer, bekrefter Gillgren.

Hun har tall fra Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Sverige å støtte seg på. Naturskyddsforeningen lanserte i 2021 rapporten «Andra hand i förste hand» som målte og beviste akkurat hvor store klimaavtrykk det er å spare på å kjøpe brukt.

Alle produkter vi konsumerer blir før eller senere til avfall, det er lett å forstå. Det som ikke er like åpenbart er ressursforbruket og avfallet som kommer i kjølvannet av produksjonen. Kunnskapen om den totale avfallsmengden gjør det enklere å se den totale påvirkningen som forbruket vårt har på miljøet.

Nytt eller brukt? Her er regnskapet:

Ett nytt produkt tilsvarer det samme klimaavtrykket som:

• en ny sofa = seks brukte
  • en ny seng = syv brukte
  • en ny kjøkkeninnredning = 13 brukte

Positive ringvirkninger

«Alle» kan lage et nabolagsmarked. Det er gratis og trenger ikke være mye jobb. Vi har samlet nyttig tips og informasjon i artikkelen «Nabolagsmarked» Der kan du også laste ned plakater som kan henges opp eller deles ut i nabolaget.

– Vi redder kanskje ikke jorda ved å bytte bort noen spill vi ikke lenger bruker, eller gi vekk lekene som ikke lenger brukes, men vi føler at vi er med på noe, og det kan gi andre større ringvirkninger, både fordi mange gjør det, men og fordi vi får en opplevelse av at det monner. Kanskje tørr du nå å spørre naboen om å låne en stige, eller at terskelen for å kjøpe en brukt sofa er litt lavere, kanskje dele bil, hytte eller andre ting lengre frem i tiden, og da begynner det virkelig å monne, avslutter Gillgren.