Reparasjon / vedlikehold

Et viktig punkt er det som handler om reparasjon og vedlikehold. Dette for å sørge for at møbler, inventar, uteleker, sykkelstativ og alt annet som hører til på skolen kan leve i mange år uten behov for å kjøpe nytt.

Ved å ta vare på det man har, istedenfor å kjøpe nytt, kan man på en enkel og givende måte redusere miljøpåvirkningen. Man kan bli overrasket over hvor mye det er enkelt å fikse selv, og hvilken glede og mestringsfølelse det kan gi; hva med å la elevene få reparere en ødelagt stol eller selv stramme skruene på et løst bord? Være med å reparere eller skifte toalettrullholdere og garderobebenker?

På nettet florerer det med beskrivelser, bilder og videoer som kan bistå i å fikse det aller meste. Er utfordringen eller tidsmangelen likevel for stor, så er hjelpen nær. Reparatørene tar vare på håndverket, slik at vi kan ta vare på tingene våre.

Sjekk ut Ta vare på det du har for tips og triks til hvordan du kan fikse tingene selv. Her kan man også bruke karttjenesten for å søke opp håndverkere og reparatører i nærheten av dere.