Schulze fikk Gullklypa

Naturvernforbundets fagrådgiver for forurensning og miljøgifter, marinbiolog Per-Erik Schulze, ble i dag tildelt Hold Norge Rents høythengende pris Gullklypa. Naturvernforbundet i Østfolds prosjekt Kystlotteriet, med Sten Helberg i spissen, var også nominert til prisen.

Schulze fikk prisen for sitt mangeårige arbeid for å holde havet rent. Han har vært aktiv i miljøbevegelsen siden 1980-tallet, og er en mye brukt fagrådgiver i miljøer som arbeider med forurensning, miljøgifter og mikroplast. På 1990-tallet var han primus motor bak kampanjen «Den store giftjakta», som kartla utslipp av forurensning og miljøgifter ved norske havne- og industriområder. Han er en av Norges fremste fagpersoner på plastforurensning, og har både arbeidet innen forskning og utredning, samt utadrettet. I 2015 startet Schulze Facebook-siden «2 minutters strandrydding», der over 2000 medlemmer legger inn bilder av avfallet de finner i fjæra. Dette er med på å kartlegge hvor avfallet kommer fra, noe som er nødvendig å vite for å stanse forsøplingen.

– Fra sin base i Kragerø har Schulze vært en pioner i arbeidet for en renere kyst. Vi er stolte over å ha en så dyktig og etterrettelig fagrådgiver, som samtidig klarer å engasjere og inspirere til handling for natur og miljø. Gratulerer, Per-Erik! sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Kystlotteriet er et prosjekt der alle kan samle avfall som ligger i strandkanten. Hver pose regnes som et lodd, der man kan vinne premier for å ha bidratt til en renere kyst. Naturvernforbundet i Østfold er primus motor for prosjektet, som har spredt seg til over 40 kommuner. Fra og med mars rulles Kystlotteriet igjen i gang.

Kystlotteriet, ved Sten Helberg, var blant de nominerte. (Foto: Tor Bjarne Christensen)

– Det var virkelig et stjernelag med nominerte denne gangen. Alle ville ha vært verdige vinnere av prisen. Kystlotteriet inspirerer vanlige folk til å ta del i den dugnaden det er å rydde våre strender og vår kyst, samtidig som de får folk til å tenke over hva de kaster, og hvor de gjør av det. Marin forsøpling er en av vår tids store miljøproblemer, og det er flott at juryen med sine nominasjoner har bidratt til enda mer fokus på dette viktige området, sier Lundberg.

(Foto: Mai Britt Knoph)