Gravemaskiner rydder en gammel avfallsfylling på Fornebu

Foto: Statsbygg

Forurensning

Forurensning handler ikke bare om giftig eksosforurensning i storbyer eller oljeutslipp fra grunnstøtte tankbåter. Også innen landbruk, transport, industri, bygg - stort sett over alt kan vi finne miljøgifter og stoffer som forurenser dersom de blir sluppet ut i naturen. Og det gjør de - altfor ofte.

Forurensning skjer både i vann, i jordsmonn, i luft og i vegetasjon, og har ofte katastrofale følger for natur og plante- og dyrearter. Miljøgiftene kommer fra et utall kilder, og hvor farlige de er varierer sterkt.

Mange av miljøgiftene kommer som følge av våre dagligliv.  Industrien, vedfyring og veitrafikk er viktige kilder til utslipp av flere tungmetaller og organiske miljøgifter. Vedfyring og veitrafikk fører også til overskridelser av nasjonale mål for svevestøvforurensning i Oslo og andre storbyer.

Kjemiske tikkende bomber
Ikke alle kjemikalier og stoffer er like skadelige. Enkelte er harmløse. Det er imidlertid et stort antall kjemikalier og stoffer som kan forårsake alvorlige skader både på naturen og på menneskene som bor der. Disse stoffene er fullt lovlig å lage og bruke, men ikke lov å dumpe i naturen eller behandle som vanlig avfall.

Det er imidlertid ingen garanti for at det ikke skjer ulykker.

Vi har alle sett TV-bildene av svarte strendene og de tilgrisede sjøfuglene som bokstavelig talt drukner i olje. Det er blant de tydelige forurensingsulykkene. Mindre synlige er tungmetallene som siver ut i lakseelver fra nedlagte gruveanlegg, og kvikksølvholdig avfall fra industrien som går ut i sjøen og ender opp i fisken vi fisker.

Det er nemlig ikke bare ulykker som forårsaker miljøgifter i naturen.

Lovlig forurensning
Det er faktisk lov å slippe ut kjemikalier i naturen  - så lenge man holder seg innenfor rammene av lov om forurensninger og om avfall.

Miljødirektoratet forvalter og fører tilsyn med forurensingsloven, produktkontrolloven og forskjellige forskrifter om avfall og forurensing her i landet. De bestemmer også hvem som skal få slippe ut hva, og gir tillatelser, stiller krav og setter grenser for utslipp, og fører tilsyn med at kravene overholdes.

Giftige minner fra fortiden
En annen årsak til forurensning og miljøgifter i naturen er at kjemikaliebruken var mindre regulert før, blant annet på grunn av at man tidligere ikke visste like mye som man vet nå om konsekvensene av de stoffene man brukte.

Nå mange år senere begynner følgene av kjemikaliebruken å vise seg, og skadene er ofte svært omfattende og av og til også irreversible, lenge etter at kjemikaliene var i bruk. Ofte viser det seg også at nye stoffer, som er innført som erstatning for gamle, skadelige stoffer, har mye av de samme skadelige egenskapene for naturen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.01.2019

Førdefjorden 2016
13 organisasjoner klager på driftstillatelse til Nordic Mining

Ugyldig saksbehandling av gruvedumping i Førdefjorden – krever omgjøring

28.08.2020 | Sist oppdatert: 28.08.2020

I juni 2020 fikk gruveselskapet Nordic Mining driftstillatelse til gruvedrift på Engebø, med åpent dagbrudd og hvor kjemikalieholdige restmasser skal dumpes i Førdefjorden. Nå har Naturvernforbundet, Natur og ungdom og 11 andre miljø- og næringsorganisasjoner* klaget på vedtaket og krevd bedre beslutningsgrunnlag.

Repparfjorden 5 Foto NU
Repparfjorden

– Nussirs prosjekt har ikke livets rett

11.08.2020 | Sist oppdatert: 11.08.2020

– Nussirs prosjekt har ikke livets rett slik det er planlagt i dag. Våre fjorder er ikke avfallsplasser, sier Leif Wasskog fra Alta, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark. Nussir meldte i dag at en kjøpskontrakt med et tysk kobberselskap har brakt dem nærmere oppstart av den planlagte gruva i Kvalsund i Finnmark, hvor selskapet skal utvinne kobber og dumpe gruveavfallet i sjøen.

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2(1)

Fallunderlag av plast for barn inneholder miljøgifter

26.06.2020 | Sist oppdatert: 04.09.2020

Gress, grus og jord er byttet ut med gummi og plast på tusenvis av lekeplasser og barnehager. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En screeningundersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Engebøfjellet førdefjorden sogn og fjordane foto Wim Lassche
Driftskonsesjon til Nordic Minings gruve ved Førdefjorden

Driftskonsesjon til dumping av gruveslam i Førdefjorden – en miljøkatastrofe

17.06.2020 | Sist oppdatert: 17.06.2020

I dag kom nyheten om at Direktoratet for mineralforvaltning innvilger Nordic Minings driftskonsesjon til gruvedrift i Engebøfjellet i Sogn og Fjordane. Gruveavfallet skal dumpes i Førdefjorden, som er gitt beskyttelse som nasjonal laksefjord. – Dette vedtaket er ikke til å forstå, og det er miljøkriminalitet satt i system, sier leder av Naturvernforbundet, Silje Ask Lundberg.