Foto: Statsbygg

Forurensing

Forurensing handler ikke bare om giftig eksosforurensning i storbyer eller oljeutslipp fra grunnstøtte tankbåter. Også innen landbruk, transport, industri, bygg - stort sett over alt kan vi finne miljøgifter og stoffer som forurenser dersom de blir sluppet ut i naturen. Og det gjør de - altfor ofte.

Forurensing skjer både i vann, i jordsmonn, i luft og i vegetasjon, og har ofte katastrofale følger for natur og plante- og dyrearter. Miljøgiftene kommer fra et utall kilder, og hvor farlige de er varierer sterkt.

Mange av miljøgiftene kommer som følge av våre dagligliv.  Industrien, vedfyring og veitrafikk er viktige kilder til utslipp av flere tungmetaller og organiske miljøgifter. Vedfyring og veitrafikk fører også til overskridelser av nasjonale mål for svevestøvforurensning i Oslo og andre storbyer.

Kjemiske tikkende bomber
Ikke alle kjemikalier og stoffer er like skadelige. Enkelte er harmløse. Det er imidlertid et stort antall kjemikalier og stoffer som kan forårsake alvorlige skader både på naturen og på menneskene som bor der. Disse stoffene er fullt lovlig å lage og bruke, men ikke lov å dumpe i naturen eller behandle som vanlig avfall.

Det er imidlertid ingen garanti for at det ikke skjer ulykker.

Vi har alle sett TV-bildene av svarte strendene og de tilgrisede sjøfuglene som bokstavelig talt drukner i olje. Det er blant de tydelige forurensingsulykkene. Mindre synlige er tungmetallene som siver ut i lakseelver fra nedlagte gruveanlegg, og kvikksølvholdig avfall fra industrien som går ut i sjøen og ender opp i fisken vi fisker.

Det er nemlig ikke bare ulykker som forårsaker miljøgifter i naturen.

Lovlig forurensing
Det er faktisk lov å slippe ut kjemikalier i naturen  - så lenge man holder seg innenfor rammene av lov om forurensninger og om avfall.

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) forvalter og fører tilsyn med forurensingsloven, produktkontrolloven og forskjellige forskrifter om avfall og forurensing her i landet. De bestemmer også hvem som skal få slippe ut hva, og gir tillatelser, stiller krav og setter grenser for utslipp, og fører tilsyn med at kravene overholdes.

Giftige minner fra fortiden
En annen årsak til forurensing og miljøgifter i naturen er at kjemikaliebruken var mindre regulert før, blant annet på grunn av at man tidligere ikke visste like mye som man vet nå om konsekvensene av de stoffene man brukte.

Nå mange år senere begynner følgene av kjemikaliebruken å vise seg, og skadene er ofte svært omfattende og av og til også irreversible, lenge etter at kjemikaliene var i bruk.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.11.2010

Per-Erik, PFOS

Miljøgiftbomber over hele landet

15.02.2011

Miljøgiften PFOS finnes som udetonerte miljøbomber på mer enn 75 navngitte lokaliteter rundt i landet. – Miljømyndighetene må sørge for rask opprydding på brannøvingsfeltene og andre plasser det har vært sølt med denne miljøgiften, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Puma unload
- Tok inn vann:

Atomtransporten fikk problemer på vei hjem

20.12.2010

Norges Naturvernforbund er bekymret for nye atomtransporter langs kysten, etter at lasteskipet Puma fikk problemer på vei sørover fra Murmansk. På sin vei nordover langs norskekysten fraktet Puma radioaktivt avfall. - Dette viser risikoen med atomtransport langs kysten vår, sier Lars Haltbrekken.

Puma murm

Vil øke innsatsen mot farlig atomtransport

14.12.2010

Den siste uken har skipet Puma seilt langs norskekysten, fullastet med atomavfall. Nå er skipet ankommet Murmansk og avfallet skal sendes videre med tog til Mayak. Naturvernforbundet ber myndighetene ta grep for å hindre slike transporter i fremtiden, og ber Norge trappe opp innsatsen mot at farlig europeisk atomavfall dumpes i Russland.

Majak-anlegget i russland
Tysk miljøfarlig avfall skal flyttes:

Vil dumpe atomavfall i Russland

09.11.2010

Tyske myndigheter planlegger nå å sende atomavfallet sitt til Russland. Endestasjonen for avfallet er Majak, det stedet i verden som er mest forurenset av atomavfall. Naturvernforbundet protesterer sammen med russiske miljøorganisasjoner.

Verftsomrade
Prioriterer ikke å fjerne farlige miljøgifter:

Sjøbunnopprydding stopper opp

08.11.2010

Miljøgifter i havet tas opp i næringskjeden og er et stort problem for både mennesker og dyr. I forslaget til Statsbudsjett for 2011 kuttes støtten til opprydning av disse miljøgiftene kraftig.

IStock_000010348371XSmall
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom

Anmelder giftutslipp i laksefjord

03.06.2010

Bøkfjorden i Finnmark er en nasjonal laksefjord som er preget av mange års utslipp av giftige kjemikalier. Natur og Ungdom og Naturvernforbundet har nå anmeldt Sydvaranger gruve AS for brudd på forurensingsloven fordi de har sluppet ut flere nye kjemikalier som ikke er godkjente.