Muddersjøroser i Førdefjorden. Førdefjorden er ren og levende, med et rikt mangfold av arter. Foto: Erling Svensen.

Si NEI til gruvedumping i Førdefjorden!

Bli med og si nei til gruvedumping i Førdefjorden! Dumping av opptil 35 millioner tonn med gruveavfall vil ramme livet i Førdefjorden hardt. Send e-post til næringsminister Iselin Nybø og fortell henne hva du mener om saken.

I august klagde Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og elleve andre organisasjoner på driftstillatelsen til Engebøprosjektet. Du kan lese mer om saken her.

Send e-post til næringsministeren

Nærings- og fiskeridepartementet behandler nå vår klage på driftstillatelse til Engebøprosjektet. Bruk dette skjemaet for å fortelle næringsminister Iselin Nybø hva du mener om gruvedumping i Førdefjorden. Det vi har satt inn her er kun et forslag - du kan selv gjøre forandringer i teksten. Meldingen blir sendt direkte til Nærings- og fiskeridepartementet.

Førdefjorden 2016

– Si nei til gruvedumping i Førdefjorden

12.03.2020 | Sist oppdatert: 17.03.2020

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom ber næringsminister Iselin Nybø (V) stanse Nordic Minings planer om gruvedrift med dumping av gruveavfall i Førdefjorden. De to organisasjonene møtte ministeren denne uka.

Førdefjorden 2016

- Hold gruveslammet unna Førdefjorden!

30.01.2020 | Sist oppdatert: 30.01.2020

Naturvernforbundet trapper nå opp kampen for å redde Førdefjorden fra millioner av tonn med gruveslam. – Nå er det på høy tid at regjeringen Solberg våkner og ser hva som kan skje med fjorder som slammes ned med gruveavfall. Hvis dette tillates, frykter vi lignende forhold som i Jøssingfjorden, som er ødelagt etter flere tiår med gruvedumping, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.