hagearbeid, hage, planter

hagearbeid, hage, planter. Foto: Brad Greenlee (flickr.com (CC BY 2.0))

Hage

Få en vakker, frodig, kvitrende og summende hage til glede for både deg selv og naturen. Fordi de naturlige leveområdene til mange arter blir bygd ned, blir den menneskeskapte naturen viktigere. Med enkle grep kan du gjøre en forskjell for trua arter, selv om du bare har en balkong til rådighet. Her gir vi deg ti tips til hvordan du kan invitere de ville artene inn i hagen, samtidig som du unngår at hagen din fører til økt belastning på naturen rundt.

Takk til Miljødirektoratet for støtte til vårt arbeid med Den naturvennlige hagen.

Last ned vår brosjyre om Den naturvennlige hagen

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.10.2019

Tips for en natur- og miljøvennlig hage

Gulspurv Andreas Tjernshaugen

Vinterhagen

Om sommeren yrer det av liv i den naturvennlige hagen. Plantene blomstrer, insektene summer, og fuglene kvitrer. Om vinteren er det ikke like mye aktivitet. Heldigvis blir det livlig igjen til våren, men hva skjer med artene om vinteren, og hva kan du gjøre for å legge ekstra godt til rette for dyrene til neste vår?

Gravmyrt foto Selbe Lynn CC

Naturvernforbundet ber hagesentre stanse spredning av pøbelplanter

20.05.2020 | Sist oppdatert: 20.05.2020

Fremmede arter som invaderer nye områder og har en negativ økologisk effekt er blant de største truslene mot biologisk mangfold. Likevel har hagesentre og planteskoler over hele landet solgt mange slike planter gjennom en lang årrekke. Nå går Naturvernforbundet ut og ber bransjen ta ansvar.

Filtarve Cerastium_tomentosum001 Foto Hugo

Unngå pøbelplanter i hagen

17.06.2019 | Sist oppdatert: 22.10.2020

Ettersøkte og farlege, men ofte vakre. Framande planter kan vera ein stor trussel for norsk natur. Slepp dei laus i naturen, kan dei spreie seg, presse bort sårbare artar og gjere stor skade. Her har vi samla nokon av dei verste "pøblane".

Kompost
Miljøvennlige nabolag

Lag kompost og unngå torv

Mye av plantejorda som selges på hagesentrene er slettes ikke jord, men opp til 100 % torv! Torv er enkelt fortalt ødelagt myr. For å ta ut torv blir myrer drenert og torven gravd ut. Leveområdet til en lang rekke dyr og planter blir ødelagt, og store mengder med CO2 blir sluppet ut i atmosfæren.

Pallekarmar kopi
Miljøvennlige nabolag

Dyrk din egen mat

Den intense veksten i matforbruket vårt de siste tiårene har ført til store endringer i jordbruket, som er en av årsakene til tap av natur og arter. Transport og bruk av kunstgjødsel fører også til store klimagassutslipp. Derfor er den aller mest miljøvennlige maten den man dyrker selv uten bruk av kunstgjødsel eller sprøytemidler.

Insekthotell illustrasjon helene moe slinning

Bygg insektshotell

Det er ikke bare humlene som er nyttige i hagen. Andre bier og veps, biller og blomsterfluer er også viktige pollinatorer. Bygger du et insektshotell hjelper du dem med en plass å bo, og du hjelper både insekter og planter i hagen din.

Blomstereng Illustrasjon Helene Moe Slinning

Inviter villblomane inn i hagen

Har du hage er det viktig å ta vare på dei ville blomane. Om våren er gåsungane på selje den aller viktigaste matkjelda til mange humler. Kløver, prestekrage, blåklokke og rød jonsokblom er eksempel på kjente blomsterartar som er viktige for mange humler seinare på sommaren.

Flaggermus illustrasjon Helene Moe Slinning

Lag ein flaggermuskasse

Flaggermus er nyttige og fascinerande dyr å ha i hagen. Ei enkelt flaggermus fangar fleire tusen insekt per døgn. Dessverre er fleire av flaggermusene våre trua fordi vi har øydelagt leveområda deira. Du kan hjelpe på bolignøden til flaggermusene ved å snekre og henge opp ein flaggermuskasse. Det er ikkje vanskelegare enn å snekre ein fuglekasse, og det er store sjansar for besøk.