Amy Felce_CC BY-NC-ND 2

Hjelp marihøna!

22.06.2017

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

Lupiner
Stor naturvernseier:

Jubler over forbud mot risikoarter

19.06.2015

Lupiner, vasspest og rynkeroser. Dette er noen av de 31 artene som i dag blir forbudt å innføre til Norge. Regjeringen har i dag vedtatt ny forskrifter for fremmede arter. – Det er en stor seier for naturen at vi forbyr verstinger og begrenser bruken av arter som truer naturmangfoldet vårt, sier Arnodd Håpnes, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Støtt arbeidet - humlevenn 653 x 341

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Fremmede planter bildekollasje til nettsak

Unngå risikoplanter

Det er vanskelig å tro det, men det er ikke ulovlig å selge planter som truer det norske biologiske mangfoldet. Og det er ingen informasjon på hagesentrene om hvilke produkter som er trygge og hvilke man bør styre unna. Vær en ansvarlig hobbygartner! Følg disse tipsene.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.

Pinnsvin på grønt gress

Invitér ville dyr

Med ville dyr og planter rundt deg kan hagen bli en liten, grønn oase. Du behøver ikke å ha noen stor hage, også en liten storbybalkong kan få et villere liv. Mangfoldet gir skadedyrene flere fiender. Hagen din er avhengig av sommerfugler, bier og andre insekter for å holde seg frodig, og for å kunne bekjempe skadedyrangrep.

Sommerfugl på blad

Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde "skadedyrene", men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.