• lyng og sommerfugl

Hagevett

Å ha en vakker, frodig, kvitrende og summende hage som er til glede for både deg selv og naturen er en drøm for mange. Hva bør man ha i bakhodet for å få det til?

En naturvennlig hage er en hage som er til glede for både deg og naturen.  Du hjelper naturmangfoldet om hagen din er en trygg havn for ville dyr og planter som ellers opplever at leveområdene deres reduseres. For å ha en virkelig naturvennlig hage må vi også passe på at vi ikke skader naturen med hageaktiviteten vår. I denne saken får du derfor seks tips til akkurat dette!

Seks tips til den ansvarlige hageeier

1.  Vær kritisk til hvem du slipper inn i hagen din
    Skal du kjøpe inn nye planter til hagen? Sjekk at plantene du tar med deg hjem ikke er til skade for naturen!

Per 01.01.2021 er det forbudt å omsette disse 28 plantene. Plantene som står på forbudslisten er planter som gjør stor skade på norsk natur fordi de fortrenger norske, ville planter. Vi kan forvente at denne listen vil bli utvidet, for det er mange flere enn disse 28 artene som er et problem for norsk natur. Artsdatabanken gjør risikovurderinger av et stort antall hageplanter, og resultatene er lett tilgjengelig i en søkbar database.

Står planten du vurderer å kjøpe oppført med svært høy, høy eller potensiell høy risiko i Artsdatabankens vurderinger anbefaler vi å styre unna. Velg heller et alternativ som ikke er skadelig for naturen.

2.  Unngå jord med torv
    Om vi kjøper jord uten torv gjør vi en viktig innsats for både naturen og klimaet. For torv utvinnes fra myr, og myren gjør mye større nytte for seg som naturlig karbonlager, flomdemper og levested for en hel rekke arter, enn de gjør som hagejord.

Her kan du lære å lage din egen kompostjord.

3.  Pass på at ikke uønskede arter sprer seg fra hagen din
    Bli kjent med alle plantene i hagen din. Har du noen arter som står på forbudslisten, eller som står oppført med svært høy, høy eller potensiell høy risko i Artsdatabankens oversikt?

Du må ikke fjerne slike arter fra hagen din, men du må som ansvarlig hageeier sikre at artene ikke sprer seg ut fra din hage. Dette kan være mye jobb, så kanskje det er like greit å fjerne disse plantene og erstatte dem med noe annet? Du kan finne våre tips om fjerning av slike arter her.

Hvis du er usikker på hvilken art en plante er kan du teste ut appen Artsorakelet.

4. Etterspør planter dyrket i Norge
    Når planter importeres med jordklump fra utlandet, kan det følge med mange skadelige blindpassasjerer. Trolig kom brunsneglen til Norge på denne måten. Når planten er dyrket i utlandet, har vi dessuten liten mulighet til å kontrollere forholdene den ble dyrket under. Vi vet for eksempel ikke hvilke sprøytemidler som brukes, eller hvordan naturen i opprinnelseslandet påvirkes av produksjonen.

Inspirasjon til en hage med norske planter finner du her!

5. Unngå å bruke gift
    Sprøytemidler og andre giftige stoffer i hagen kan forurense vann, jord og luft. I tillegg risikerer du å drepe ikke bare ugress og insekter som gjør skade i hagen, men også nyttedyrene som du gjerne vil beholde. Med litt tålmodighet og kreativitet går det fint å klare seg uten sprøytemidler.

6. Unngå overdreven lysbruk i hagen
    Kunstig lys har mange negative konsekvenser for dyr og planter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.07.2021