Avduking av Plasthval-statuen

Tid: 28.01.2020 kl. 14:00-15:00

Sted: Heimavågen ved Vindenes, Øygarden kommune

Det er tre år siden gåsenebbhvalen måtte avlives på Sotra på grunn av de 30 plastposene den hadde i magesekken. For å hedre hvalen, budskapet den kom med og det enorme engasjementet den skapte, har Arven etter Plasthvalen-alliansen tatt initiativ til å få reist en statue som et monument etter hvalen på Vindenes, der den ble funnet.

Monumentet skal minne oss om at vi ikke må glemme budskapet gåsenebbhvalen kom med, og at vi aldri må gi oss før plastproblemet er løst.

Bli på den historiske avdukingsseremonien! Arrangementet vil foregå i Sotra Gruppen sitt lokale «Notloftet» med adresse Gamle Vindenesvegen 11, 5363 Ågotnes. På Notloftet blir det kulturelle innslag og enkel bevertning. Lokalet er rett ved statuen «Jarle Kval». Avdukingen vil foregå utendørs.

Vi er takknemlige overfor alle privatpersoner, organisasjoner, offentlige instanser og bedrifter som har bidratt til å realisere prosjektet gjennom arbeidsinnsats, midler, oppmuntring og råd. Innsatsen må fortsette når vi sammen skal redde havet.

PARKERING finner sted ved Bleivassvegen 109, 5363 Ågotnes. Det blir en kort (1 km) fellestransport i busser til Vindenes med første avgang ca. kl. 13.30.

Finn arrangementet på Facebook.

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.