Avduking av Plasthval-statuen

Tid: 28.01.2020 kl. 14:00-15:00

Sted: Heimavågen ved Vindenes, Øygarden kommune

Det er tre år siden gåsenebbhvalen måtte avlives på Sotra på grunn av de 30 plastposene den hadde i magesekken. For å hedre hvalen, budskapet den kom med og det enorme engasjementet den skapte, har Arven etter Plasthvalen-alliansen tatt initiativ til å få reist en statue som et monument etter hvalen på Vindenes, der den ble funnet.

Monumentet skal minne oss om at vi ikke må glemme budskapet gåsenebbhvalen kom med, og at vi aldri må gi oss før plastproblemet er løst.

Bli på den historiske avdukingsseremonien! Arrangementet vil foregå i Sotra Gruppen sitt lokale «Notloftet» med adresse Gamle Vindenesvegen 11, 5363 Ågotnes. På Notloftet blir det kulturelle innslag og enkel bevertning. Lokalet er rett ved statuen «Jarle Kval». Avdukingen vil foregå utendørs.

Vi er takknemlige overfor alle privatpersoner, organisasjoner, offentlige instanser og bedrifter som har bidratt til å realisere prosjektet gjennom arbeidsinnsats, midler, oppmuntring og råd. Innsatsen må fortsette når vi sammen skal redde havet.

PARKERING finner sted ved Bleivassvegen 109, 5363 Ågotnes. Det blir en kort (1 km) fellestransport i busser til Vindenes med første avgang ca. kl. 13.30.

Finn arrangementet på Facebook.

Klimaopprøret 14

Største klimademonstrasjon i Bergen nokon gong

14.03.2019

Minst 3000 ungdommar fylte i dag Torgallmenningen i Bergen sentrum for å protestera mot manglande klimahandling frå politikarane. - Me er bekymra for framtida vår og krev handling, sa leiar i Hordaland Natur og Ungdom, Vilja Helle Bøuym, til NRK.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!