Avduking av Plasthval-statuen

Tid: 28.01.2020 kl. 14:00-15:00

Sted: Heimavågen ved Vindenes, Øygarden kommune

Det er tre år siden gåsenebbhvalen måtte avlives på Sotra på grunn av de 30 plastposene den hadde i magesekken. For å hedre hvalen, budskapet den kom med og det enorme engasjementet den skapte, har Arven etter Plasthvalen-alliansen tatt initiativ til å få reist en statue som et monument etter hvalen på Vindenes, der den ble funnet.

Monumentet skal minne oss om at vi ikke må glemme budskapet gåsenebbhvalen kom med, og at vi aldri må gi oss før plastproblemet er løst.

Bli på den historiske avdukingsseremonien! Arrangementet vil foregå i Sotra Gruppen sitt lokale «Notloftet» med adresse Gamle Vindenesvegen 11, 5363 Ågotnes. På Notloftet blir det kulturelle innslag og enkel bevertning. Lokalet er rett ved statuen «Jarle Kval». Avdukingen vil foregå utendørs.

Vi er takknemlige overfor alle privatpersoner, organisasjoner, offentlige instanser og bedrifter som har bidratt til å realisere prosjektet gjennom arbeidsinnsats, midler, oppmuntring og råd. Innsatsen må fortsette når vi sammen skal redde havet.

PARKERING finner sted ved Bleivassvegen 109, 5363 Ågotnes. Det blir en kort (1 km) fellestransport i busser til Vindenes med første avgang ca. kl. 13.30.

Finn arrangementet på Facebook.

Cruise Bergen
Innspill til sak

Begrensing av cruisetrafikken

06.09.2018 | Sist oppdatert: 06.09.2018

Vi krever ytterligere begrensinger på cruisetrafikken. Verdensarvbyen Bergen må stille likt med verdensarvfjordene - kun utslippsfrie cruisebåter fra 2026!

Gutt viser frem Iphone med fikset skjerm
TA VARE PÅ DET DU HAR

Lær å fikse din egen telefon

20.08.2018 | Sist oppdatert: 29.09.2018

Har du knust skjermen på IPhonen din? Har du lyst til å lære å fikse den selv? Nå har du sjansen! Vi inviter til flere mobilreparsjonskurs denne høsten.

WWF Regnskog på Vestlandet TM 6
Naturlig onsdag: Vestlandets hemmelige regnskoger

Vern flere skoger

13.08.2018 | Sist oppdatert: 13.08.2018

Skogbiolog Trude Myhre vokste opp i naturen: hun klatret i fjell og ruslet i skog. Så det er kanskje ikke så merkelig at naturen ble en del av hvem hun er nå.