• Hordaland

AVLYST Vannforvaltning - ny region, nye planer og nye muligheter

Tid: 17.03.2020 kl. 08:00-16:00

Sted: Auditoriet, Litteraturhuset i Bergen

Av smittevernomsyn er vert seminaret avlyst.

Vannseminar

17. mars inviterer frivillige natur- og friluftslivsorganisasjoner sammen med Vestland fylkeskommune til seminar om vannforvaltning i Auditoriet på Litteraturhuset i Bergen. De regionale planene skal oppdateres og sendes på høring til høsten.

Vi inviterer forvaltning, politikere, frivillige og ellers alle som er interessert til en forrykende dag som oppsummerer hva som er gjort, hva som har fungert og prøver å si noe om hva som mangler og hvordan vi sammen kan bidra slik at vannforvaltningen blir sektorovergripende slik formålet er. Seminaret er uten kostnader.

Blir du med på et feiende faglig vannseminar i regnbyen Bergen?

Påmelding: bit.ly/vann2020
Finn arrangementet på Facebook

Spørsmål? ta kontakt med FNF koordinator på hordaland@fnf-nett.no

Les
Virkemidler og tiltak i vannforvaltningen
Nasjonale føringer for vannforvaltningsarbeidet 2022-2027

Arrangører
Bergen og Hordaland Turlag, Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, Naturvernforbundet Hordaland, Norges Jeger- og Fiskerforbundet Hordaland, Norsk Ornitologisk Forening Hordaland.

08.15 Kaffe og registrering

08.30 Velkommen - Vannforvaltning som byutvikling i regnbyen Bergen - Thor Haakon Bakke | Byutviklingsbyråden

08.50 Ny region og nye planer - status og veien videre? - Merete Farstad / Sveinung Klyve | Vannregion Vestland

09.20 Vannforvaltningsplaner 2.0 - hvordan kan gjennomføringen bli bedre? - Silje Helen Hansen | Sabima

09.50 PAUSE

10.00 Vannforvaltning og EU - henger den norske forvaltningen med? - Sigrid Eskeland Scütz | Juridisk fakultet - UiB

10.30 Hvilke tiltak virker? - Ulrich Pulg | NORCE

11.00 Plastovervåking som nytt kvalitetselement i vannforvaltningsarbeidet - NORCE

11.30 Ekstratid til spørsmål til innlederne

11.45 LUNSJ

12.30 Levende vann" - bildefremvisning med musikk | Sveinung Klyve

12.45 Hvordan rette revisjonskrav? - presentasjon av veileder - Kåre Flatlandsmo | Økosystemtenester AS

13.00 Hvordan sikre medvirkning til plan og tiltak? - Ida Steffensen | Bergen kommune - Vannområdet Vest

13.30 Fylkesmannens rolle i vannforvaltningen - Fylkesmannen i Vestland (Ikke bekreftet)

14.00 Kan vilkårsrevisjoner fungere som verktøy i vannforvaltningen? - Oda Bjærke | NVE

14.30 PAUSE

14.40 Akkumulerte verdier - hvordan vise at vannforvaltning lønner seg? - Forum for natur og Friluftsliv Hordaland

15.00 Oppsummering, hjertesukk og opptrekk til paneldiskusjon - Terje Aarsand | Bergen Elveforum. Paneldiskusjon mellom innledere etter lunsj - inkludert spørsmål fra salen

Vi avslutter klokken 16.00

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.