• Hordaland

AVLYST Vannforvaltning - ny region, nye planer og nye muligheter

Tid: 17.03.2020 kl. 08:00-16:00

Sted: Auditoriet, Litteraturhuset i Bergen

Av smittevernomsyn er vert seminaret avlyst.

Vannseminar

17. mars inviterer frivillige natur- og friluftslivsorganisasjoner sammen med Vestland fylkeskommune til seminar om vannforvaltning i Auditoriet på Litteraturhuset i Bergen. De regionale planene skal oppdateres og sendes på høring til høsten.

Vi inviterer forvaltning, politikere, frivillige og ellers alle som er interessert til en forrykende dag som oppsummerer hva som er gjort, hva som har fungert og prøver å si noe om hva som mangler og hvordan vi sammen kan bidra slik at vannforvaltningen blir sektorovergripende slik formålet er. Seminaret er uten kostnader.

Blir du med på et feiende faglig vannseminar i regnbyen Bergen?

Påmelding: bit.ly/vann2020
Finn arrangementet på Facebook

Spørsmål? ta kontakt med FNF koordinator på hordaland@fnf-nett.no

Les
Virkemidler og tiltak i vannforvaltningen
Nasjonale føringer for vannforvaltningsarbeidet 2022-2027

Arrangører
Bergen og Hordaland Turlag, Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, Naturvernforbundet Hordaland, Norges Jeger- og Fiskerforbundet Hordaland, Norsk Ornitologisk Forening Hordaland.

08.15 Kaffe og registrering

08.30 Velkommen - Vannforvaltning som byutvikling i regnbyen Bergen - Thor Haakon Bakke | Byutviklingsbyråden

08.50 Ny region og nye planer - status og veien videre? - Merete Farstad / Sveinung Klyve | Vannregion Vestland

09.20 Vannforvaltningsplaner 2.0 - hvordan kan gjennomføringen bli bedre? - Silje Helen Hansen | Sabima

09.50 PAUSE

10.00 Vannforvaltning og EU - henger den norske forvaltningen med? - Sigrid Eskeland Scütz | Juridisk fakultet - UiB

10.30 Hvilke tiltak virker? - Ulrich Pulg | NORCE

11.00 Plastovervåking som nytt kvalitetselement i vannforvaltningsarbeidet - NORCE

11.30 Ekstratid til spørsmål til innlederne

11.45 LUNSJ

12.30 Levende vann" - bildefremvisning med musikk | Sveinung Klyve

12.45 Hvordan rette revisjonskrav? - presentasjon av veileder - Kåre Flatlandsmo | Økosystemtenester AS

13.00 Hvordan sikre medvirkning til plan og tiltak? - Ida Steffensen | Bergen kommune - Vannområdet Vest

13.30 Fylkesmannens rolle i vannforvaltningen - Fylkesmannen i Vestland (Ikke bekreftet)

14.00 Kan vilkårsrevisjoner fungere som verktøy i vannforvaltningen? - Oda Bjærke | NVE

14.30 PAUSE

14.40 Akkumulerte verdier - hvordan vise at vannforvaltning lønner seg? - Forum for natur og Friluftsliv Hordaland

15.00 Oppsummering, hjertesukk og opptrekk til paneldiskusjon - Terje Aarsand | Bergen Elveforum. Paneldiskusjon mellom innledere etter lunsj - inkludert spørsmål fra salen

Vi avslutter klokken 16.00

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.