• Hordaland

Dronning uten land (m/regissørbesøk)

Tid: 13.02.2019 kl. 18:00-19:10

Sted: Georgernes verft 12, Bergen

Regi: Asgeir Helgestad. Norge 2018. Norsk tale, utekstet. DCP 4K, 1t 10min. Tema: Miljøfilm

Billetter.

*TIRSDAG 12.02: Etter filmen blir det en samtale mellom filmskaper Asgeir Helgestad og Naturvernforbundet i Hordaland.*

Dronning uten land er en sann historie om møtet mellom Frost, en vakker isbjørnmor, og Asgeir Helgestad, en norsk naturfotograf, gjennom en femårig reise på Svalbard.

Asgeir Helgestad kommer til Miljøfilm på Cinemateket for å presentere sin egen film Dronning uten land, som vises av Naturvernforbundet i Hordaland i samarbeid med Cinemateket i Bergen.

Filmens bakteppe er klimaendringene og hvordan stigende temperaturer er ansvarlige for dramatiske endringer i Frosts økosystem når isen smelter i rekordfart. Fra mørketid til midnattssol forvandler Svalbard seg fra et kaldt og ugjestmildt sted til et livlig landskap for isalger, fisk, fugler og andre dyr. Men sammen med de sesongmessige forandringene pusher den forsvinnende sjøisen livet til nye grenser. Fjordene som en gang var fulle av is og sel blir forlatt og presser Frost lenger unna. Asgeir er fast bestemt på å finne henne og dokumentere alt som går tapt, men hans oppgave er ikke enkel. Denne planeten er hjem for oss alle, kan vi ta oss friheten til å ignorere det?

Kurt Oddekalv

En miljøkriger har gått bort

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Mandag 11. januar gikk en miljøkriger bort. En kompromissløs og kraftig stemme i miljøbevegelsen. Han har i hele sitt liv bidratt til at miljø og naturmangfold har kommet på den politiske dagsorden.

RepGavekort-web
Ta vare på det du har

Gi en reparasjon i gave

18.12.2020 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Alle eier vi noe fint som har blitt ødelagt, og som burde vært reparert.