• Hordaland

Dronning uten land (m/regissørbesøk)

Tid: 13.02.2019 kl. 18:00-19:10

Sted: Georgernes verft 12, Bergen

Regi: Asgeir Helgestad. Norge 2018. Norsk tale, utekstet. DCP 4K, 1t 10min. Tema: Miljøfilm

Billetter.

*TIRSDAG 12.02: Etter filmen blir det en samtale mellom filmskaper Asgeir Helgestad og Naturvernforbundet i Hordaland.*

Dronning uten land er en sann historie om møtet mellom Frost, en vakker isbjørnmor, og Asgeir Helgestad, en norsk naturfotograf, gjennom en femårig reise på Svalbard.

Asgeir Helgestad kommer til Miljøfilm på Cinemateket for å presentere sin egen film Dronning uten land, som vises av Naturvernforbundet i Hordaland i samarbeid med Cinemateket i Bergen.

Filmens bakteppe er klimaendringene og hvordan stigende temperaturer er ansvarlige for dramatiske endringer i Frosts økosystem når isen smelter i rekordfart. Fra mørketid til midnattssol forvandler Svalbard seg fra et kaldt og ugjestmildt sted til et livlig landskap for isalger, fisk, fugler og andre dyr. Men sammen med de sesongmessige forandringene pusher den forsvinnende sjøisen livet til nye grenser. Fjordene som en gang var fulle av is og sel blir forlatt og presser Frost lenger unna. Asgeir er fast bestemt på å finne henne og dokumentere alt som går tapt, men hans oppgave er ikke enkel. Denne planeten er hjem for oss alle, kan vi ta oss friheten til å ignorere det?

Hva gjør naturen for oss

Naturens goder

06.12.2017

Naturen gjev oss både regulerande, forsynande og kulturelle tenester. Det var tema for Naturleg onsdag i mai i år, som denne teksten gjev oss eit tilbakeblikk på.

Ina og Mari

Hils på våre studentpraktikanter

28.09.2017

Ina Marie Christiansen og Mari Smith studerer geografi og biologi, og dette semesteret er de også praktikanter på kontoret til fylkeslaget i Hordaland.