• Hordaland

Tid: 26.02.2019 kl. 17:00-20:00

Sted: Høgskulen på Vestlandet

Finn arrangementet på Facebook

Har du lyst på mer praktisk erfaring, relevant kompetanse og en unik mulighet til skille deg ut overfor fremtidige arbeidsgivere?
Bli med på energirådgiverkurs for ingeniørstudenter!

For andre gang i historien arrangeres det energirådgiverkurs i samarbeid mellom Energistudentenes Linjeforening ved HVL, Linjeforeningen for Bygg og Landmåling, Klimaseksjonen i Bergen kommune og Naturvernforbundet Hordaland. Og med Entro, NELFO og HVL som viktige støttespillere.

Dette får du som kursdeltaker:
- Faglig innføring i temaet energirådgivning - typiske bygningstrekk for boliger, ulike energitiltak og praktiske tips og råd til energirådgiverrollen gjennom 3 kurskvelder. Alle kurskvelder inkluderer matservering.
- Tilgang på nyttig kursmateriell, maler og ressurser.
- Praktisk erfaring med energirådgivning.
- Attest for gjennomført kurs signert av kursansvarlige.

Kurset er åpent for studenter ved både energiteknologi og bygglinjen, men har begrenset med plasser, så vær rask med å melde deg på.

Meld deg på her: https://goo.gl/forms/0XFqbPqlOVcW3NeJ3

Fagprogram:
26. februar 17:00 - 20:00: Smarte hus - styring, belysning og andre smarte løsninger - ved Vidar Luth-Hanssen, universitetslektor OsloMet og fagansvarlig for kurs i energirådgivning ved Fagskolen Telemark

5. mars 17:00 - 20:00: Energitiltak i boliger - bygningsfysikk, energitiltak og effekt - ved Sofie Osbeck, avdelingsleder Bergen, Entro AS

6. mars 17:00 - 21:00: Energirådgivning i praksis - oppsummering, know how og øvelsesbefaring - ved Dag Arne Høystad, Energirådgiver i Asker kommune

Det blir matservering i kantina i forkant av hver kurskveld.

Etter gjennomført kurs får kursdeltakerne prøve seg som energirådgivere i grupper og får deretter attest for innsatsen.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.