• Hordaland

Energirådgivning - Student til unnsetning

Tid: 22.01.2018 kl. 18:00-21:00

Sted: Høgskolen i Bergen, Kronstad

Prøv deg som energirådgiver for boligeiere i Bergen gjennom dette energirådgiverkurset.

Energirådgivning

Heiann alle Energistudenter og Bygg- og Landmålingstudenter!

- Vil du ha mer praktisk erfaring og faglig påfyll?
- Vil du som student å lære om energieffektivisering og fuktsikring i bygg?
- Vil du delta på et kurs som ser bra ut på CVen?

Nå har du mulighet til å prøve deg som energirådgiver for boligeiere i Bergen gjennom dette energirådgiverkurset.
Kurset vil gi deg kunnskap og praktisk erfaring og kan være både relevant og verdifullt når du, etter endt studium, skal kapre drømmejobben.

Kurset består av tre kurskvelder på Campus Kronstad i januar 2018 og 2 energirådgivningsoppdrag sammen med en medstudent.

Alle som gjennomfører kurset inkludert energirådgivningsoppdrag får attest i tillegg til verdifull arbeidserfaring.

Kurset er begrenset til 60 plasser, hvorav 40 plasser til energistudenter og 20 er forbeholdt bygg- og landmålingstudenter. Her er det første mann til møllen for å sikre seg en plass.

Del 1: Kurs
I januar 2018 arrangerer Naturvernforbundet, i samarbeid med Energistudentenes Linjeforening og Linjeforeningen for Bygg og Landmåling, et intensivt kurs for dere. På tredje og siste kurskveld vil dere bli med en erfaren energirådgiver til en bolig i Bergen, der de får se hvordan man gir råd til boligeier om fuktsikring og energieffektivisering.

- 23. januar: 18.00 - 21.00:
Energismart rehabilitering av boliger ved Kristian Stenerud Skeie, forsker på energismart oppgradering i Sintef Byggforsk

- 29. januar 18.00 - 21.00:
Fornybar oppvarming, ventilasjon og smarte tekniske systemer
ved Elin Skjerven, fagsjef VVS i Sweco

- 30. januar 17.00 - 21.00:
Energirådgivning i praksis - inkl befaring
ved Dag Arne Høystad, fra Exergia/Asker kommune

Det blir servert middag alle kurskvelder.

Del: 2 Befaring
Etter kurset skal studentene bli delt i små grupper og dra hjem til ulike boligeiere for å få prøve seg som energirådgivere. Studentene vil få lære om hva de skal gjøre og hvordan de skal gå frem.

Del 3: Rapport
Etterpå skal studentene levere en kort rapport, og de vil få et kursbevis signert av naturvernforbundet, SWECO og høgskolen.

Kontakt:
Narurvernforbundet: Ansvarlig for kurs, attest, rekruttering av boligeiere:
Silje Østerbø: silje@naturvernforbundet.no, 95782138

Energistudentenes linjeforening:
Grete Eiane: linjeforening.energi@gmail.com

Linjeforeningen for Bygg og Landmåling:
Martine Brockstedt Berg: lbl.bergen@hvl.no

Finn arrangementet på Facebook.

Hva gjør naturen for oss

Naturens goder

06.12.2017

Naturen gjev oss både regulerande, forsynande og kulturelle tenester. Det var tema for Naturleg onsdag i mai i år, som denne teksten gjev oss eit tilbakeblikk på.

Skjøtsel, Ånuglo

På dugnad i (eit tapt) paradis

06.12.2017

Ein dugnadsgjeng gjekk i september laus med både motorsag og brakesaks, og det midt i eit naturreservat. Men i denne historia er det trea som er pøblane.