• Hordaland

Er det nok kraft til alle i Vestland?

Tid: 09.11.2022 kl. 19:00-21:00

Sted: Litteraturhuset i Bergen

Hvordan kan vi i vest spare energi og effektivisere bruken?

Konflikter om kraft øker over hele landet, inkludert Vestland. Er det nok til alle, eller må vi prioritere? Hva med belastningen for natur og klima? Mange mener at sparing og effektivisering av energi er nøkkelen, men hvordan får vi til dette i Vestland?

Mange anerkjenner behovet for prioritering av ulike behov, mens etterspørsel etter energi bare øker. Regjeringen skal ha kommet med en handlingsplan for energieffektivisering i Norge i Statsbudsjettet. Så å si «alle» vil ha mer energiøkonomisering. Hvordan får vi det til i Bergen, Hordaland og Vestland?

• Kraftkamp, elektrifisering og prioritering: Hvordan bestemmer vi hvem og hva som skal bruke knappe ressurser? ved Gabriel Fliflet (leder, Naturvernforbundet Hordaland)
  • Hva gjør kommunene og fylkene i Vestland? ved Stina Ellevseth Oseland (klimadirektør, Bergen kommune)
  • Hvilket potensiale finnes for energieffektivisering i bygg i Vestland? ved Anne Sofie Bjelland (Høgskulen på Vestlandet)
  • «Alle» er for, men hvordan får vi endring? Hvordan bygge allianser og få gjennomslag for energieffektivisering ved Ada Amalia Skjensvold (leder, Natur og Ungdom Vestland) og en representant for Industriaksjonen
  • Politikerpanel med Linda Monsen Merkesdal (Ap), Sofie Marhaug (R), Marthe Hammer (SV) m.fl. som skal bekreftes.

Finn arrangementet på Facebook.

Nasjonal dugnad

Den store granryddedagen 2022

19.08.2022 | Sist oppdatert: 17.08.2022

Skadelige treslag sprer seg og fortrenger andre arter. Heldigvis er det noe vi kan gjøre: røske de opp med roten eller kappe de ned! 23.-24. september går vi ut og redder truet natur med sag!

Medlemsmagasinet NaturVest

Les NaturVest #1 2022 på nett

18.08.2022 | Sist oppdatert: 18.08.2022

Les om kulturmarksbønder, Hordfast og hvordan du kan komme deg til resten av Europa med tog.