• Hordaland

Frokostmøte: Hva skjer med plasten?

Tid: 26.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies hage, Hovedbiblioteket, Bergen offentlige bibliotek

Siden 70 tallet har omfanget av plastforbruk eksplodert. Nå ser vi konsekvensene plastbruken - og forsøplingen - fører med seg. På dette frokostmøtet stiller vi de store spørsmålene om plast, så du kan få svar på det du lurer på. Arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019

Produksjonen og forbruket av plast har skutt i været siden 70-tallet, hovedsakelig fordi det er så billig og holdbart. Dessverre er det nettopp denne holdbarheten som gjør at plasten er så problematisk når den havner i naturen.

På dette frokostmøtet stiller vi de store og komplekse spørsmålene om plast:

- Hva skjer egentlig med plasten vi resirkrulerer – og er det i det hele tatt vits å resirkulere plast?

- Hva skjer med den plasten som havner i naturen?

- Hva er de vanligste – og farligste kildene til plast og mikroplast i naturen?

- Er bioplast løsningen på plastproblemet – eller et blindspor?

I panelet sitter en rekke personer med spisskompetanse som gir deg svarene på så å si alle spørsmålene du skulle ha om plast. Mer informasjon kommer!

_______________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.