• Hordaland

Frokostmøte: Hva skjer med plasten?

Tid: 26.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies hage, Hovedbiblioteket, Bergen offentlige bibliotek

Siden 70 tallet har omfanget av plastforbruk eksplodert. Nå ser vi konsekvensene plastbruken - og forsøplingen - fører med seg. På dette frokostmøtet stiller vi de store spørsmålene om plast, så du kan få svar på det du lurer på. Arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019

Produksjonen og forbruket av plast har skutt i været siden 70-tallet, hovedsakelig fordi det er så billig og holdbart. Dessverre er det nettopp denne holdbarheten som gjør at plasten er så problematisk når den havner i naturen.

På dette frokostmøtet stiller vi de store og komplekse spørsmålene om plast:

- Hva skjer egentlig med plasten vi resirkrulerer – og er det i det hele tatt vits å resirkulere plast?

- Hva skjer med den plasten som havner i naturen?

- Hva er de vanligste – og farligste kildene til plast og mikroplast i naturen?

- Er bioplast løsningen på plastproblemet – eller et blindspor?

I panelet sitter en rekke personer med spisskompetanse som gir deg svarene på så å si alle spørsmålene du skulle ha om plast. Mer informasjon kommer!

_______________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.