• Hordaland

Frokostmøte: Hvor skapet skal stå! En samtale om klær, miljø og forbruk

Tid: 29.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies Hage, Bergen offentlige bibliotek, Hovedbiblioteket

Vi har fått øynene opp for klesskapet som kilde til klimagassutslipp og forurensing. Lurer du på hvilken betydning klesindustrien og klærne dine har på miljøet? Og hva vi som enkeltmennesker og samfunn kan – og bør gjøre for å få mer bærekraftige klær?

Ingun Grimstad Klepp fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO er kanskje den forskeren i Norge som vet mest om hvordan vi kjøper, eier og bruker klær. I tillegg har hun jobbet mye med tekstiler i et miljøperspektiv, og er en tydelig stemme i samfunnsdebatten.

På dette frokostmøtet stiller hun i samtale med Janne Melbye Gillgren, Fagrådgiver for miljøvennlig forbruk i Naturvernforbundet.

Sammen kan de svare på alle spørsmålene du skulle ha om klær, klesindustri, miljø, bruk og forbruk – og forhåpentligvis vise oss hvor skapet skal stå!

Møtet er gratis og åpent for alle!

_______________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.