• Hordaland

Frokostmøte: Hvor skapet skal stå! En samtale om klær, miljø og forbruk

Tid: 29.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies Hage, Bergen offentlige bibliotek, Hovedbiblioteket

Vi har fått øynene opp for klesskapet som kilde til klimagassutslipp og forurensing. Lurer du på hvilken betydning klesindustrien og klærne dine har på miljøet? Og hva vi som enkeltmennesker og samfunn kan – og bør gjøre for å få mer bærekraftige klær?

Ingun Grimstad Klepp fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO er kanskje den forskeren i Norge som vet mest om hvordan vi kjøper, eier og bruker klær. I tillegg har hun jobbet mye med tekstiler i et miljøperspektiv, og er en tydelig stemme i samfunnsdebatten.

På dette frokostmøtet stiller hun i samtale med Janne Melbye Gillgren, Fagrådgiver for miljøvennlig forbruk i Naturvernforbundet.

Sammen kan de svare på alle spørsmålene du skulle ha om klær, klesindustri, miljø, bruk og forbruk – og forhåpentligvis vise oss hvor skapet skal stå!

Møtet er gratis og åpent for alle!

_______________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.