• Hordaland

Frokostmøte: Hvor skapet skal stå! En samtale om klær, miljø og forbruk

Tid: 29.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies Hage, Bergen offentlige bibliotek, Hovedbiblioteket

Vi har fått øynene opp for klesskapet som kilde til klimagassutslipp og forurensing. Lurer du på hvilken betydning klesindustrien og klærne dine har på miljøet? Og hva vi som enkeltmennesker og samfunn kan – og bør gjøre for å få mer bærekraftige klær?

Ingun Grimstad Klepp fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO er kanskje den forskeren i Norge som vet mest om hvordan vi kjøper, eier og bruker klær. I tillegg har hun jobbet mye med tekstiler i et miljøperspektiv, og er en tydelig stemme i samfunnsdebatten.

På dette frokostmøtet stiller hun i samtale med Janne Melbye Gillgren, Fagrådgiver for miljøvennlig forbruk i Naturvernforbundet.

Sammen kan de svare på alle spørsmålene du skulle ha om klær, klesindustri, miljø, bruk og forbruk – og forhåpentligvis vise oss hvor skapet skal stå!

Møtet er gratis og åpent for alle!

_______________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.