• Hordaland

Frokostmøte: Hvor skapet skal stå! En samtale om klær, miljø og forbruk

Tid: 29.11.2019 kl. 08:30-10:00

Sted: Amalies Hage, Bergen offentlige bibliotek, Hovedbiblioteket

Vi har fått øynene opp for klesskapet som kilde til klimagassutslipp og forurensing. Lurer du på hvilken betydning klesindustrien og klærne dine har på miljøet? Og hva vi som enkeltmennesker og samfunn kan – og bør gjøre for å få mer bærekraftige klær?

Ingun Grimstad Klepp fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO er kanskje den forskeren i Norge som vet mest om hvordan vi kjøper, eier og bruker klær. I tillegg har hun jobbet mye med tekstiler i et miljøperspektiv, og er en tydelig stemme i samfunnsdebatten.

På dette frokostmøtet stiller hun i samtale med Janne Melbye Gillgren, Fagrådgiver for miljøvennlig forbruk i Naturvernforbundet.

Sammen kan de svare på alle spørsmålene du skulle ha om klær, klesindustri, miljø, bruk og forbruk – og forhåpentligvis vise oss hvor skapet skal stå!

Møtet er gratis og åpent for alle!

_______________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019 | Sist oppdatert: 22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Valkomiteen si innstilling er klar

15.03.2019 | Sist oppdatert: 15.03.2019

På laurdag 16. mars er det årsmøte, der mellom anna nytt styre skal veljast. Her er valkomiteen si innstilling til nytt styre.

Klimaopprøret 14

Største klimademonstrasjon i Bergen nokon gong

14.03.2019 | Sist oppdatert: 14.03.2019

Minst 3000 ungdommar fylte i dag Torgallmenningen i Bergen sentrum for å protestera mot manglande klimahandling frå politikarane. - Me er bekymra for framtida vår og krev handling, sa leiar i Hordaland Natur og Ungdom, Vilja Helle Bøuym, til NRK.