• Hordaland

Gjenbruksdag: fiks og triks med klær

Tid: 29.11.2019 kl. 15:00-18:00

Sted: Fretex, Lars Hilles gate 14, 5008 Bergen

Få inspirasjon og kunnskap til å gå i gang med dine egne reparasjons og gjenbruksprosjekter, og få hjelp til enkle reparasjoner og tilpasninger når vi inviterer til reparasjon og gjenbrukskveld på Fretex.

Isabell Klementsen er utdannet designer og skredder, og driver Belle skredderi.

Denne fredagen flytter hun sammen med lærlingen sin hele systuen inn på Fretex, og hjelper deg med enkle reparasjoner og tilpasninger helt gratis. Hun kan også ta på seg større oppdrag, men dette må du dekke selv.

I tillegg kommer Morten Wanvik, deltaker på symesterkapet.

Fra 17:00 – 18:00 forteller han om sin vei til søm og symesterskap – og gir gode tips til enkle former for gjenbruk og råd om hvordan du kan tenke for å utnytte gamle plagg.

____________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.