Hvordan leve mer med mindre?

Tid: 26.11.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Impact Hub Bryggen, Holmedalsgården 3, 5003 Bergen

Hva kan du og jeg gjøre for å få en mer bærekraftig livsstil? Med utgangspunkt i Zero Waste-tankegangen setter vi søkelys på hvordan vi kan gjenkjenne og velge kvalitet fremfor kvantitet, og bruke det vi allerede har på nye måter fremfor å kjøpe oss nye ting. Arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019.

Denne kvelden blir det foredrag med Kristine Ullaland, som er CEO for ZeroWaste Norge og driver bloggen «grønare kvardag» om søppellfri og bærekraftig livsstil.

Kvalitet har tidlegere vært noe man kunne sje ved at produktet var dyrere. Dessverre er det ikke lenger pris alene som forteller om kvalitet, og kunnskapen om å velge kvalitet over kvantitet er ikke lenger allmennkunnskap. Bli med når Kristine Ullaland snakker om forbruk i lys av Zero Waste. Foredraget vil ta for seg utfordringene med dagens forbruk,hvordan man kan gå fram for å redusere antall ting og forbruksartikler og hva som kjennetegner kvalitet. Foredraget vil ta utgangspunkt i Zero Waste, der man fasar ut ting som ikke kan gå tilbake til jorda eller tilbake til produksjonssirkelen på ein bærekraftig, forsvarleg måte.

Om Kristine Ullaland

Du har kanskje sett Kristine i avisa, der hun sitter med alt restavfallet sitt i et syltetøyglas. Sist Kristine gikk ut med hushaldningsavfallet var høsten 2015. Hun står bak Norges første Zero Waste-blogg, Grønare kvardag, og jobber som dagleg leder for Zero Waste Norge. Zero Waste Norge hjelper privat- og offentlig næring med å forebygge avfall, i tråd med FNs berekraftsmål nr. 12 – ansvarlig forbruk og produksjon.

Denne kvelden vil hun dele av sine erfaringer, tips og råd til deg som har lyst til å leve mye med lite.

I tillegg kommer Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland og Julia Winslow i Impact Hub Bergen.

_____________________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Bli med på helgetur til vakre Lygra 5.-7. april!

22.03.2019

Tradisjonen tru inviterer Naturvernforbundet Hordaland til ei sosial, hyggeleg, lærerik og inspirerande helg på idylliske Lygra i Nordhordaland. Dette har vore ein knallsuksess tidlegare år, og me ser fram til triveleg samvær på koselege Lygra Gjestegard også i år! Dette er eit fint høve for både nye og gamle frivillige til å verta betre kjent - både med kvarandre og aktuelle saker, samt å læra nye triks for å vinna miljøkampar. Ikkje minst kan me lova godt selskap, god mat, underhaldning og turar i vakker kystlynghei.