Hvordan leve mer med mindre?

Tid: 26.11.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Impact Hub Bryggen, Holmedalsgården 3, 5003 Bergen

Hva kan du og jeg gjøre for å få en mer bærekraftig livsstil? Med utgangspunkt i Zero Waste-tankegangen setter vi søkelys på hvordan vi kan gjenkjenne og velge kvalitet fremfor kvantitet, og bruke det vi allerede har på nye måter fremfor å kjøpe oss nye ting. Arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019.

Denne kvelden blir det foredrag med Kristine Ullaland, som er CEO for ZeroWaste Norge og driver bloggen «grønare kvardag» om søppellfri og bærekraftig livsstil.

Kvalitet har tidlegere vært noe man kunne sje ved at produktet var dyrere. Dessverre er det ikke lenger pris alene som forteller om kvalitet, og kunnskapen om å velge kvalitet over kvantitet er ikke lenger allmennkunnskap. Bli med når Kristine Ullaland snakker om forbruk i lys av Zero Waste. Foredraget vil ta for seg utfordringene med dagens forbruk,hvordan man kan gå fram for å redusere antall ting og forbruksartikler og hva som kjennetegner kvalitet. Foredraget vil ta utgangspunkt i Zero Waste, der man fasar ut ting som ikke kan gå tilbake til jorda eller tilbake til produksjonssirkelen på ein bærekraftig, forsvarleg måte.

Om Kristine Ullaland

Du har kanskje sett Kristine i avisa, der hun sitter med alt restavfallet sitt i et syltetøyglas. Sist Kristine gikk ut med hushaldningsavfallet var høsten 2015. Hun står bak Norges første Zero Waste-blogg, Grønare kvardag, og jobber som dagleg leder for Zero Waste Norge. Zero Waste Norge hjelper privat- og offentlig næring med å forebygge avfall, i tråd med FNs berekraftsmål nr. 12 – ansvarlig forbruk og produksjon.

Denne kvelden vil hun dele av sine erfaringer, tips og råd til deg som har lyst til å leve mye med lite.

I tillegg kommer Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland og Julia Winslow i Impact Hub Bergen.

_____________________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!

Web RG foto

Gi en reparasjon i gave

08.12.2019 | Sist oppdatert: 08.12.2019

Vi har utviklet Reparasjonsgavekortet sånn at du kan gi en reparasjon fremfor å kjøpe nye ting!

Hordfast natur

Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Gjenbruksuken-Bergen-Foto-Bir-e1572951512827

Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.