Hvordan leve mer med mindre?

Tid: 26.11.2019 kl. 19:00-21:00

Sted: Impact Hub Bryggen, Holmedalsgården 3, 5003 Bergen

Hva kan du og jeg gjøre for å få en mer bærekraftig livsstil? Med utgangspunkt i Zero Waste-tankegangen setter vi søkelys på hvordan vi kan gjenkjenne og velge kvalitet fremfor kvantitet, og bruke det vi allerede har på nye måter fremfor å kjøpe oss nye ting. Arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019.

Denne kvelden blir det foredrag med Kristine Ullaland, som er CEO for ZeroWaste Norge og driver bloggen «grønare kvardag» om søppellfri og bærekraftig livsstil.

Kvalitet har tidlegere vært noe man kunne sje ved at produktet var dyrere. Dessverre er det ikke lenger pris alene som forteller om kvalitet, og kunnskapen om å velge kvalitet over kvantitet er ikke lenger allmennkunnskap. Bli med når Kristine Ullaland snakker om forbruk i lys av Zero Waste. Foredraget vil ta for seg utfordringene med dagens forbruk,hvordan man kan gå fram for å redusere antall ting og forbruksartikler og hva som kjennetegner kvalitet. Foredraget vil ta utgangspunkt i Zero Waste, der man fasar ut ting som ikke kan gå tilbake til jorda eller tilbake til produksjonssirkelen på ein bærekraftig, forsvarleg måte.

Om Kristine Ullaland

Du har kanskje sett Kristine i avisa, der hun sitter med alt restavfallet sitt i et syltetøyglas. Sist Kristine gikk ut med hushaldningsavfallet var høsten 2015. Hun står bak Norges første Zero Waste-blogg, Grønare kvardag, og jobber som dagleg leder for Zero Waste Norge. Zero Waste Norge hjelper privat- og offentlig næring med å forebygge avfall, i tråd med FNs berekraftsmål nr. 12 – ansvarlig forbruk og produksjon.

Denne kvelden vil hun dele av sine erfaringer, tips og råd til deg som har lyst til å leve mye med lite.

I tillegg kommer Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland og Julia Winslow i Impact Hub Bergen.

_____________________________________________________________________________

Dette arrangementet er en del av Gjenbruksuken 2019. Et samarbeid mellom Bergen kommune, Bir, Naturvernforbundet Hordaland og mange andre flotte aktører.

Få mer informasjon om Gjenbruksuken 2019 her!

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.