Insektshelg på Vilvite

Fra 08.08.2020 til 09.08.2020 kl. 23:59

Sted: Vilvite

Vilvite arrangerer insekthelg i samarbeid med Naturvernforbundet Hordaland. Kom og lær om insekter helgen 8.-9. august. Vi tar frem lupen, låner noen insekter, drar på ekspedisjon og får et innblikk i insektenes viktige rolle i våre liv.

Hva er på programmet?

• Utforsk boligen til honningbien – bikuben. Tomas Borovjak fra Montana bigård tar med en demobikube.
  • Lær om Orkidébier
  • Honningbier – en fascinerende verden. Foredrag med Manuel
    fra Vindfløy Bybigård.
  • Dra på ekspedisjon etter insekter og småkryp i Nygrådsparken
  • Se på insekter gjennom lupen. Vi låner insekter fra Universitetet i Bergen
  • Lag små insekter i Vilvites kreative verksted

Spennede ekspedisjon i Nygårdsparken

Zoolog og insektsforsker Åge Simonsen kommer til VilVite for å ta deg med på en spennede ekspedisjon etter insekter og småkryp. Åge er utdannet zoolog og entomolog med dr. scient.-grad fra Universitetet i Bergen. Han er den eneste i Norge med doktorgrad på tusenbein! ( Entomologi = læren om insekter)

Urbane bier

Bli kjent med Manuel fra Vindfløy Bybigård Bergen som tar med seg levende bier til VilVite. Gjennom foredraget “Honningbier “ får vi innblikk i bienes fascinerende verden.

Hvis du forhåndsbestiller billlett på Vilvite er du sikret inngang. Dette arrangeres i flere bolker både lørdag og søndag. Her finner du oppdatert informasjon om de ulike klokkeslettene.

Prosjektkoordinator Synnøve Kvamme, Naturvernforbundet Hordaland
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn 6 plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

KVanndalselva

Kvanndalselva går fri!

25.06.2020 | Sist oppdatert: 30.06.2020

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.