• Hordaland
  • Kurs i humlekassebygging i Den naturvennlige hagen.- Kurset er fullt!

Bevaring gjennom skjøtsel

Kurs i humlekassebygging i Den naturvennlige hagen.- Kurset er fullt!

Oppdatering 28.02.22: Kurset er fulltegnet, men det er mulig vi får til å sette opp et nytt kurs ved senere anledning. Følg med på våre nettsider eller på FB. https://www.facebook.com/naturvernforbundet.hordaland Har du lyst å hjelpe humlene i år, og samtidig lære mer om dem? Da er du velkommen til kurs i humlekassebygging i vår naturvennlige hage på Storetveitmarken.

Naturvernforbundet Hordaland og det nyopprettede lokallaget til La humla suse arrangerer sammen et kurs i humlekassebygging 2.mars kl. 13.00- 15.00

Vi bygger enkle humlekasser fra bunnen av som du kan ta med hjem. Du får også lære om plassering av humlekassen, hvordan den skal innredes slik at humledronningen trives og hvordan stelle med den.

Vi setter ut noen humlekasser i parsellhagen som eksempler.

Humlekassen du lager kan du plassere i egen hage eller i nabolaget. Hvis du er heldig å få leietakere kan du studere humlene gjennom sommeren. Du får også med La humla suses flotte humleplakat og materiell til å innrede kassen med.

Kursinstruktør: Tom Danielsen

Kurset vil foregå ved Naturvennlige hage som ligger i Storetveitmarken parsellhage på Storetveit. Dersom det blir dårlig vært flytter vi kurset til Bryggen.

Pris: 150 kr,- pr. kasse. Beløpet dekker materiell i kurset. Forhåndsbetaling på vipps #20910.

Påmelding er obligatorisk.

Tid og sted er foreløpig tentativt.

Arrangementet passer for barnefamilier. Barn trenger følge og hjelp av voksne.

Ta gjerne med egen sag og hammer om du har.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.02.2022

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!