• Hordaland

Må vi spise kjøtt for å opprettholde naturmangfoldet?

Tid: 04.03.2020 kl. 18:30-21:30

Sted: Krohnhagen kafé og veksthus Kong Oscars gate 54, Bergen

Kan vestlandsjordbruket bli klima og miljøvennlig? Om landbrukspolitikk, beiting, naturmangfold, selvforsyning og soyaimport.

Innledning av:
Svenn Arne Lie, småbruker, forfatter og tidligere leder i Oppland Bonde- og Småbrukarlag: Hva skal vi spise? Hvordan skal vi produsere maten vår? Hvilken veg fører dagens landbrukspolitikk oss?

Siri Vatsø Haugum, stipendiat ved Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Bergen, om beiting, karbonbinding i jord og biologisk mangfold.

Korte innlegg fra Naturvernforbundet, Småbrukarlaget, Spire Bergen og Økologisk Vest.
Diskusjon til slutt.

Arr. Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Småbrukarlaget i Hordaland, Spire Bergen og Økologisk Vest.

Finn arrangmentet på Facebook.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.