• Hordaland

Må vi spise kjøtt for å opprettholde naturmangfoldet?

Tid: 04.03.2020 kl. 18:30-21:30

Sted: Krohnhagen kafé og veksthus Kong Oscars gate 54, Bergen

Kan vestlandsjordbruket bli klima og miljøvennlig? Om landbrukspolitikk, beiting, naturmangfold, selvforsyning og soyaimport.

Innledning av:
Svenn Arne Lie, småbruker, forfatter og tidligere leder i Oppland Bonde- og Småbrukarlag: Hva skal vi spise? Hvordan skal vi produsere maten vår? Hvilken veg fører dagens landbrukspolitikk oss?

Siri Vatsø Haugum, stipendiat ved Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Bergen, om beiting, karbonbinding i jord og biologisk mangfold.

Korte innlegg fra Naturvernforbundet, Småbrukarlaget, Spire Bergen og Økologisk Vest.
Diskusjon til slutt.

Arr. Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Småbrukarlaget i Hordaland, Spire Bergen og Økologisk Vest.

Finn arrangmentet på Facebook.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.