• Hordaland

Medlemstur til Bondhusdalen og Bondhusbreen

Tid: 19.09.2020 kl. 10:00-21:00

Sted: Bondhusdalen

Bli med på dagstur til vakre Bondhusdalen!

Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

Velkommen til inspirasjonstur for medlemmer av Naturvernforbundet Hordaland!

Lørdag 19. september skal vi utforske Bondhusdalen landskapsvernområde. Vi går den historiske Isveien fra Sunndal opp til Bondhusbreen, som er en brearm av Folgefonna. På turen har vi med oss Kerim Hestnes Nisancioglu fra Universitetet i Bergen. Han er professor innen klimadynamikk, kvartærgeologi & paleoklima, og skal holde et vandrende foredrag om landskaps- og klimaendringer. På turen blir det også lokalhistoriefortelling.

Turen er barnevennlig. Opp til Bondhusvatnet er det grusvei som er egnet til barnevogn og motorisert rullestol, og turen tar omtrent en time. Videre til Bondhusbreen er det en god sti, og turen opp hit tar ytterligere en time. Om man ikke ønsker å gå opp til breen, er det anledning til å slappe av ved det nydelige Bondhusvatnet. Der er det flere store steinbord og steinbenker. Se turdetaljer her: https://ut.no/turforslag/114908/isveien-fra-sunndal-til-bondhusbreen

19. september er den nasjonale strandryddedagen, og derfor oppfordrer vi deltakerne til å rydde søppelet som dukker opp i løpet av turen. Vi tar med oss ryddeutstyr!

Tid:
Beregner å starte gåturen fra Sunndal kl. 13:00.
For de som drar fra Bergen, beregner vi avgang med felles transport kl. 10:00 og ankomst tilbake i Bergen kl. 21:00.

*Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, begrenset antall deltakere og tilrettelegger for avstand blant deltakerne.*
Påmelding: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=3LhPSD2nGU2C47NtQT1b7WbP1jTaI4RMvdu_NMMvrchUMUYyVUZVTlBVVE9MVUVEMTRGVkpUUVlTSi4u
Påmeldingsfrist: 13. september.

**Det kommer mer informasjon om transport og detaljert program når du har meldt deg på!**

Kontaktpersoner:
Ina: ina@naturvernforbundet.no, 46660341
Synnøve: sk@naturvernforbundet.no, 55300660

Prosjektkoordinator Synnøve Kvamme, Naturvernforbundet Hordaland
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn 6 plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.

KVanndalselva

Kvanndalselva går fri!

25.06.2020 | Sist oppdatert: 30.06.2020

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.