• Hordaland

Medlemstur til Bondhusdalen og Bondhusbreen *AVLYST*

Tid: 19.09.2020 kl. 10:00-21:00

Sted: Bondhusdalen

Bli med på dagstur til vakre Bondhusdalen!

Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

*AVLYST*

Vi har bestemt å avlyse lørdagens tur til Bondhusdalen på grunn av smittesituasjonen i Bergen. Det er veldig synd å meddele dette, da det var en del påmeldte og vi hadde gledet oss! Vi skal forsøke å få det til på et senere tidspunkt, men enn så lenge er det vanskelig å avgjøre når.

Selv om denne turen ikke blir noe av nå, har vi andre aktiviteter i fremtiden som også kan være av interesse. Hold deg oppdatert gjennom våre nyhetsbrev, på nettsiden og i sosiale medier, og ikke nøl med å kontakte oss for en uforpliktende samtale om du ønsker å bli frivillig (om du ikke allerede er det) ? https://naturvernforbundet.no/engasjer-deg/bli-frivillig-article36996-3993.html

Velkommen til inspirasjonstur for medlemmer av Naturvernforbundet Hordaland!

Lørdag 19. september skal vi utforske Bondhusdalen landskapsvernområde. Vi går den historiske Isveien fra Sunndal opp til Bondhusbreen, som er en brearm av Folgefonna. På turen har vi med oss Kerim Hestnes Nisancioglu fra Universitetet i Bergen. Han er professor innen klimadynamikk, kvartærgeologi & paleoklima, og skal holde et vandrende foredrag om landskaps- og klimaendringer. På turen blir det også lokalhistoriefortelling.

Turen er barnevennlig. Opp til Bondhusvatnet er det grusvei som er egnet til barnevogn og motorisert rullestol, og turen tar omtrent en time. Videre til Bondhusbreen er det en god sti, og turen opp hit tar ytterligere en time. Om man ikke ønsker å gå opp til breen, er det anledning til å slappe av ved det nydelige Bondhusvatnet. Der er det flere store steinbord og steinbenker. Se turdetaljer her: https://ut.no/turforslag/114908/isveien-fra-sunndal-til-bondhusbreen

19. september er den nasjonale strandryddedagen, og derfor oppfordrer vi deltakerne til å rydde søppelet som dukker opp i løpet av turen. Vi tar med oss ryddeutstyr!

Tid:
Beregner å starte gåturen fra Sunndal kl. 13:00.
For de som drar fra Bergen, beregner vi avgang med felles transport kl. 10:00 og ankomst tilbake i Bergen kl. 21:00.

*Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, begrenset antall deltakere og tilrettelegger for avstand blant deltakerne.*
Påmelding: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=3LhPSD2nGU2C47NtQT1b7WbP1jTaI4RMvdu_NMMvrchUMUYyVUZVTlBVVE9MVUVEMTRGVkpUUVlTSi4u
Påmeldingsfrist: 13. september.

**Det kommer mer informasjon om transport og detaljert program når du har meldt deg på!**

Kontaktpersoner:
Ina: ina@naturvernforbundet.no, 46660341
Synnøve: sk@naturvernforbundet.no, 55300660

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019 | Sist oppdatert: 22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.