• Hordaland

Medlemstur til Bondhusdalen og Bondhusbreen *AVLYST*

Tid: 19.09.2020 kl. 10:00-21:00

Sted: Bondhusdalen

Bli med på dagstur til vakre Bondhusdalen!

Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

*AVLYST*

Vi har bestemt å avlyse lørdagens tur til Bondhusdalen på grunn av smittesituasjonen i Bergen. Det er veldig synd å meddele dette, da det var en del påmeldte og vi hadde gledet oss! Vi skal forsøke å få det til på et senere tidspunkt, men enn så lenge er det vanskelig å avgjøre når.

Selv om denne turen ikke blir noe av nå, har vi andre aktiviteter i fremtiden som også kan være av interesse. Hold deg oppdatert gjennom våre nyhetsbrev, på nettsiden og i sosiale medier, og ikke nøl med å kontakte oss for en uforpliktende samtale om du ønsker å bli frivillig (om du ikke allerede er det) ? https://naturvernforbundet.no/engasjer-deg/bli-frivillig-article36996-3993.html

Velkommen til inspirasjonstur for medlemmer av Naturvernforbundet Hordaland!

Lørdag 19. september skal vi utforske Bondhusdalen landskapsvernområde. Vi går den historiske Isveien fra Sunndal opp til Bondhusbreen, som er en brearm av Folgefonna. På turen har vi med oss Kerim Hestnes Nisancioglu fra Universitetet i Bergen. Han er professor innen klimadynamikk, kvartærgeologi & paleoklima, og skal holde et vandrende foredrag om landskaps- og klimaendringer. På turen blir det også lokalhistoriefortelling.

Turen er barnevennlig. Opp til Bondhusvatnet er det grusvei som er egnet til barnevogn og motorisert rullestol, og turen tar omtrent en time. Videre til Bondhusbreen er det en god sti, og turen opp hit tar ytterligere en time. Om man ikke ønsker å gå opp til breen, er det anledning til å slappe av ved det nydelige Bondhusvatnet. Der er det flere store steinbord og steinbenker. Se turdetaljer her: https://ut.no/turforslag/114908/isveien-fra-sunndal-til-bondhusbreen

19. september er den nasjonale strandryddedagen, og derfor oppfordrer vi deltakerne til å rydde søppelet som dukker opp i løpet av turen. Vi tar med oss ryddeutstyr!

Tid:
Beregner å starte gåturen fra Sunndal kl. 13:00.
For de som drar fra Bergen, beregner vi avgang med felles transport kl. 10:00 og ankomst tilbake i Bergen kl. 21:00.

*Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, begrenset antall deltakere og tilrettelegger for avstand blant deltakerne.*
Påmelding: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=3LhPSD2nGU2C47NtQT1b7WbP1jTaI4RMvdu_NMMvrchUMUYyVUZVTlBVVE9MVUVEMTRGVkpUUVlTSi4u
Påmeldingsfrist: 13. september.

**Det kommer mer informasjon om transport og detaljert program når du har meldt deg på!**

Kontaktpersoner:
Ina: ina@naturvernforbundet.no, 46660341
Synnøve: sk@naturvernforbundet.no, 55300660

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.