• Hordaland

Medlemstur til Bondhusdalen og Bondhusbreen *AVLYST*

Tid: 19.09.2020 kl. 10:00-21:00

Sted: Bondhusdalen

Bli med på dagstur til vakre Bondhusdalen!

Foto: Synnøve Kvamme

Foto: Synnøve Kvamme.

*AVLYST*

Vi har bestemt å avlyse lørdagens tur til Bondhusdalen på grunn av smittesituasjonen i Bergen. Det er veldig synd å meddele dette, da det var en del påmeldte og vi hadde gledet oss! Vi skal forsøke å få det til på et senere tidspunkt, men enn så lenge er det vanskelig å avgjøre når.

Selv om denne turen ikke blir noe av nå, har vi andre aktiviteter i fremtiden som også kan være av interesse. Hold deg oppdatert gjennom våre nyhetsbrev, på nettsiden og i sosiale medier, og ikke nøl med å kontakte oss for en uforpliktende samtale om du ønsker å bli frivillig (om du ikke allerede er det) ? https://naturvernforbundet.no/engasjer-deg/bli-frivillig-article36996-3993.html

Velkommen til inspirasjonstur for medlemmer av Naturvernforbundet Hordaland!

Lørdag 19. september skal vi utforske Bondhusdalen landskapsvernområde. Vi går den historiske Isveien fra Sunndal opp til Bondhusbreen, som er en brearm av Folgefonna. På turen har vi med oss Kerim Hestnes Nisancioglu fra Universitetet i Bergen. Han er professor innen klimadynamikk, kvartærgeologi & paleoklima, og skal holde et vandrende foredrag om landskaps- og klimaendringer. På turen blir det også lokalhistoriefortelling.

Turen er barnevennlig. Opp til Bondhusvatnet er det grusvei som er egnet til barnevogn og motorisert rullestol, og turen tar omtrent en time. Videre til Bondhusbreen er det en god sti, og turen opp hit tar ytterligere en time. Om man ikke ønsker å gå opp til breen, er det anledning til å slappe av ved det nydelige Bondhusvatnet. Der er det flere store steinbord og steinbenker. Se turdetaljer her: https://ut.no/turforslag/114908/isveien-fra-sunndal-til-bondhusbreen

19. september er den nasjonale strandryddedagen, og derfor oppfordrer vi deltakerne til å rydde søppelet som dukker opp i løpet av turen. Vi tar med oss ryddeutstyr!

Tid:
Beregner å starte gåturen fra Sunndal kl. 13:00.
For de som drar fra Bergen, beregner vi avgang med felles transport kl. 10:00 og ankomst tilbake i Bergen kl. 21:00.

*Vi følger helsemyndighetenes råd om trygge arrangementer. Derfor har vi krav om påmelding, begrenset antall deltakere og tilrettelegger for avstand blant deltakerne.*
Påmelding: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=3LhPSD2nGU2C47NtQT1b7WbP1jTaI4RMvdu_NMMvrchUMUYyVUZVTlBVVE9MVUVEMTRGVkpUUVlTSi4u
Påmeldingsfrist: 13. september.

**Det kommer mer informasjon om transport og detaljert program når du har meldt deg på!**

Kontaktpersoner:
Ina: ina@naturvernforbundet.no, 46660341
Synnøve: sk@naturvernforbundet.no, 55300660

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!

Web RG foto

Gi en reparasjon i gave

08.12.2019 | Sist oppdatert: 08.12.2019

Vi har utviklet Reparasjonsgavekortet sånn at du kan gi en reparasjon fremfor å kjøpe nye ting!

Hordfast natur

Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Gjenbruksuken-Bergen-Foto-Bir-e1572951512827

Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.