• Hordaland

Moderne tog - nøkkelen til utslippskutt?

Tid: 22.01.2019 kl. 18:00-20:30

Sted: Litteraturhuset i Bergen, Auditoriet

Åpent møte med foredrag og panelsamtale.

Norsk Bane og Deutsche Bahn International har utarbeidet et nettverk for moderne jernbane i Norge med tilknytning til Norden og Europa. Dersom mål om utslippskutt skal nås, må innenlands flytrafikk og godstrafikk på trailer reduseres kraftig. Dette kan oppnås ved at landet bindes sammen med et nytt, moderne jernbanenett.

Program

Innledning v/ Thor Westergaard Bjørlo, sekretær i Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli og kommunikasjonssjef for Norsk Bane.

Klimaoppdatering v/ Ingjald Pilskog, førsteamanuensis ved Høgskolen på Vestlandet og tilknyttet Bjerknessenteret for klimaforskning.

Panelsamtale etter foredraget med bl.a. Natalia Golis (fylkesleiar og fylkesstyrerepresentant MDG) ogArne Øi (seniorrådgiver FN-sambandet)

Medarrangører: Bergen bolig- og byplanforening, Bergen arkitektforening, Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender og Besteforeldrenes klimaaksjon.

Vel møtt.

Finn arrangmentet på Facebook.

Arrangør: Norsk Bane, Naturvernforbundet Hordaland m.fl.

Visste du at....
...dette arrangmentet er en del av Klimafestivalen § 112, som blir feiret fra 4.-26. januar? Følg Klimafestivalen § 112 - Bergen for å oppdage flere interessante aktiviteter i 2019!

181106 Miljøvernere og lastebileiere gjør felles front mot Hordfast, BT-bred
Hordfast

Felles front mot Hordfast

06.11.2018

Vi har gått sammen med Vestnorsk Transportarbeiderforening og Norsk Lastebileier-Forbund for å si nei til Hordfast.

Opo terje lægreid
Vernet elv reddet fra kraftutbygging

Opo reddet fra kraftutbygging

23.10.2018

Sunnhordland Kraftlag (SKL) trekker sin søknad om å få bygge kraftverk i den vernede elva Opo i Hardanger. – En stor seier for vassdragsnaturen, mener Naturvernforbundet.