• Hordaland

Nasjonal Lysmarkering for Klimasøksmålet: Bergen

Tid: 03.11.2020 kl. 06:00-08:00

Sted: Torgallmenningen

Klimasøksmål Arktis skal til Høyesterett! Sammen kan vi kreve vår rett til et levelig miljø - bli med på lysmarkering på Torgallmenningen!

Greenpeace og Natur og Ungdom saksøkte i 2016 den norske stat for å tildele nye oljelisenser i Barentshavet, lenger nord og lenger øst enn noen gang tidligere. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet har senere blitt med som partshjelpere. Miljøorganisasjonene mener at tildelingen av nye utvinningstillatelser for oljeboring i Arktis strider mot Grunnlovens § 112, miljøparagrafen som skal sikre vår og framtidige generasjoners rett til et levelig klima.

Norges første klimarettsak skal til plenumsbehandling i Høyesterett 4.-12. november. Kvelden før rettssaken starter blir det Nasjonal Lysmarkering. Vi samles i små og store lag over hele landet og tenner lys kl. 18:14. Ta gjerne med hodelykt, lommelykt og husk å holde avstand.

Finn arrangementet på Facebook

Plastpellet i hand 2
Global kampanje: "The Great Nurdle Hunt"

Bli med på jakten på plastpellets!

11.11.2021 | Sist oppdatert: 11.11.2021

Jakten på plastpellets (nurdles) er en morsom uteaktivitet og det er enkelt å delta. Ved å bli med bidrar du til å få slutt på forurensning av plastpellets i sjøen på strender.