• Hordaland

Nasjonal Lysmarkering for Klimasøksmålet: Bergen

Tid: 03.11.2020 kl. 06:00-08:00

Sted: Torgallmenningen

Klimasøksmål Arktis skal til Høyesterett! Sammen kan vi kreve vår rett til et levelig miljø - bli med på lysmarkering på Torgallmenningen!

Greenpeace og Natur og Ungdom saksøkte i 2016 den norske stat for å tildele nye oljelisenser i Barentshavet, lenger nord og lenger øst enn noen gang tidligere. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet har senere blitt med som partshjelpere. Miljøorganisasjonene mener at tildelingen av nye utvinningstillatelser for oljeboring i Arktis strider mot Grunnlovens § 112, miljøparagrafen som skal sikre vår og framtidige generasjoners rett til et levelig klima.

Norges første klimarettsak skal til plenumsbehandling i Høyesterett 4.-12. november. Kvelden før rettssaken starter blir det Nasjonal Lysmarkering. Vi samles i små og store lag over hele landet og tenner lys kl. 18:14. Ta gjerne med hodelykt, lommelykt og husk å holde avstand.

Finn arrangementet på Facebook

31-D85_9846

Kjøper aksjer i Hordfast AS

10.10.2020 | Sist oppdatert: 13.10.2020

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Inthesameboat-rydding-båt
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn seks plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.