Naturgledevandring med Overrett

Tid: 08.12.2019 kl. 12:00-16:00

Sted: Oppmøte ved Brushytten

Vandring og workshop i naturen med Anette Friedrich Johannessen. Hennes kunstprosjekt Overrett handler om å betrakte landskapets betydning til mennesket, hvordan vi ivaretar det og hvordan vi ser det, nå og i fremtiden.

Overrett: fenomenet når en navigatør observerer to faste referansepunkt som er på linje med navigatøren.

Kunstprosjektet Overrett utforsker det enkelte menneskets forhold til vår natur, vår tillærte eierskapsfølelse til landskapet, samt hvordan allemannsretten utfordres av stadig økende masseturisme og menneskenes miljømessige fotavtrykk.

Gjennom ulike øvelser i landskapet og navigasjonssystemer har kunstneren utforsket forholdet mellom vandreren/oppdageren og landskapet. Turgåeren/den oppdagelsesreisende blir en del av landskapet ved å tilbringe tid i det, og deretter lære hvordan man kan bevare det og fungere i det.

Vi inviterer spesielt de voksne til denne spennende oppdagelsesreisen.

Om det blir fint vær, ta med egen kopp. Sees ved Brushytten klokken 12!

_________________________________________________________________

Prosjektet Overrett av Anette Friedrich Johannessen støttes av Bergen kommune, og prosjektet Naturglede av Naturvernforbundet Hordaland støttes av Hordaland fylkeskommune, Miljødirektoratet, Fana Sparebank og Oppdrag fuglekasse.

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.