Naturgledevandring med Overrett

Tid: 08.12.2019 kl. 12:00-16:00

Sted: Oppmøte ved Brushytten

Vandring og workshop i naturen med Anette Friedrich Johannessen. Hennes kunstprosjekt Overrett handler om å betrakte landskapets betydning til mennesket, hvordan vi ivaretar det og hvordan vi ser det, nå og i fremtiden.

Overrett: fenomenet når en navigatør observerer to faste referansepunkt som er på linje med navigatøren.

Kunstprosjektet Overrett utforsker det enkelte menneskets forhold til vår natur, vår tillærte eierskapsfølelse til landskapet, samt hvordan allemannsretten utfordres av stadig økende masseturisme og menneskenes miljømessige fotavtrykk.

Gjennom ulike øvelser i landskapet og navigasjonssystemer har kunstneren utforsket forholdet mellom vandreren/oppdageren og landskapet. Turgåeren/den oppdagelsesreisende blir en del av landskapet ved å tilbringe tid i det, og deretter lære hvordan man kan bevare det og fungere i det.

Vi inviterer spesielt de voksne til denne spennende oppdagelsesreisen.

Om det blir fint vær, ta med egen kopp. Sees ved Brushytten klokken 12!

_________________________________________________________________

Prosjektet Overrett av Anette Friedrich Johannessen støttes av Bergen kommune, og prosjektet Naturglede av Naturvernforbundet Hordaland støttes av Hordaland fylkeskommune, Miljødirektoratet, Fana Sparebank og Oppdrag fuglekasse.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019 | Sist oppdatert: 31.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.