Naturgledevandring med Overrett

Tid: 08.12.2019 kl. 12:00-16:00

Sted: Oppmøte ved Brushytten

Vandring og workshop i naturen med Anette Friedrich Johannessen. Hennes kunstprosjekt Overrett handler om å betrakte landskapets betydning til mennesket, hvordan vi ivaretar det og hvordan vi ser det, nå og i fremtiden.

Overrett: fenomenet når en navigatør observerer to faste referansepunkt som er på linje med navigatøren.

Kunstprosjektet Overrett utforsker det enkelte menneskets forhold til vår natur, vår tillærte eierskapsfølelse til landskapet, samt hvordan allemannsretten utfordres av stadig økende masseturisme og menneskenes miljømessige fotavtrykk.

Gjennom ulike øvelser i landskapet og navigasjonssystemer har kunstneren utforsket forholdet mellom vandreren/oppdageren og landskapet. Turgåeren/den oppdagelsesreisende blir en del av landskapet ved å tilbringe tid i det, og deretter lære hvordan man kan bevare det og fungere i det.

Vi inviterer spesielt de voksne til denne spennende oppdagelsesreisen.

Om det blir fint vær, ta med egen kopp. Sees ved Brushytten klokken 12!

_________________________________________________________________

Prosjektet Overrett av Anette Friedrich Johannessen støttes av Bergen kommune, og prosjektet Naturglede av Naturvernforbundet Hordaland støttes av Hordaland fylkeskommune, Miljødirektoratet, Fana Sparebank og Oppdrag fuglekasse.

DNS 2016_powerpoint (27 of 29)

Nå kan du melde deg på!

01.02.2017

Verdier i vann og på land er et undervisningsopplegg for 4.-7. trinn utarbeidet av Naturvernforbundet Hordaland med støtte fra Den naturlige skolesekken. Her finner du informasjon og påmelding for skoler som vil bruke nærnaturen som klasserom, og frivillige som vil spre kunnskap og engasjement om naturen til skoleelever som naturguide i Naturvernforbundet Hordaland.

29649683123_ec8a234193_o

Les om Naturskattejakt i Hordnesskogen!

Søndag 2. oktober 2016 inviterte Hordnesskogens venner og Naturvernforbundet Hordaland til en aktivitetsdag for barnefamilier og andre, i det fantastiske natur- og friluftsområdet Hordnesskogen, som definitivt er verdt å ta vare på!

Hans Kleivdal innleder på Naturlig onsdag 5.10.2016.

Kva er eigentleg grøn industri?

09.01.2017

Onsdag 5. oktober hadde Naturvernforbundets faggruppe for bygg og energi invitert til Naturleg onsdag på Litteraturhuset i Bergen. Temaet for kvelden var grøn industri. Korleis kan ein drive industri som støttar opp under det moderne samfunnet utan å gå på bekostning av naturen? Kva skal til for å oppnå ein reelt bærekraftig industri?