Naturlig onsdag: Flyet - klimaversting som slipper unna?

Tid: 01.03.2017 kl. 19:00-21:30

Sted: Amalies Hage, Bergen Offentlige Bibliotek

Biltrafikken må ned for å redde klimaet - hvorfor skal ikke det samme gjelde flyene? Bli med på en luftig debatt med beina plantet på jorda, når Naturvernforbundet Hordaland inviterer til Naturlig onsdag 1. mars 2017.

Flyr avgårde. Bill Abott (CC BY-SA 2.0)

Flyr avgårde. Bill Abott (CC BY-SA 2.0).

I våre store byer skjer det mye bra - det bygges bybaner og sykkelveier, og fortettes. Politikerne har vedtatt at klimautslippene skal ned og at biltrafikken ikke skal øke i storbyene. Samtidig er det fritt frem for uhemmet vekst i flytrafikken. Mange flyselskap har til og med fått offentlige subsidier for å opprette nye ruter som ellers ville gått med underskudd.

Meld deg på arrangementet på Facebook for fortløpende oppdateringer.

Visste du at skadeeffekten på klimaet fra nordmenns flyreiser er større enn fra alle andre transportformer til sammen? Da er det helt uansvarlig å satse på videre vekst i flytrafikken, mener Naturvernforbundet.

Hva sier Avinor og politikerne? Kan biobrensel berge oss ut av knipen? Skal vi skrinlegge en ny rullebane på Flesland først som sist? I kveld møter du Holger Schlaupitz fra Naturvernforbundet i en oppklarende dyst med utvalgte flyfolk og politikere. Kveldens Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundets faggruppe for klima og transport i Hordaland.

Innlegg:
- Carlo Aall (Professor, Forskningsleder, Vestlandsforskning)
- Aslak Sverdrup (Lufthavnsjef, Bergen lufthavn Flesland)
- Holger Schlaupitz (Fagsjef natur og klima, Naturvernforbundet)

Med i paneldebatten, sammen med Schlaupitz og Sverdrup:
- Tom-Christer Nilsen (H, Statssekretær, Samferdselsdepartementet)
- Arild Hermstad (MDG, 1. kandidat i Hordaland)
- Ruth Grung (AP, 4. kandidat i Hordaland)

Ordstyrer under debatten: Gunnar Wiederstrøm (Spesialrådgiver i Opus AS)

#naturligonsdag

DIREKTE STREAMING:
bit.ly/NaturligOnsdagBergen

Følg Naturvernforbundet Hordaland på Facebook for annonsering av program og innledere for Naturlig onsdag våren 2017. Mens du venter på annonsering av vårprogrammet, kan du se videostrøm av alle Naturlige onsdager f.o.m. 2016 på YouTube, og lese møteomtaler på våre nettsider.

Gjør som omlag 60 andre - bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland du også! Les mer og meld deg på . Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned kl 19:00 i den lune caféen Amalies Hage på Bergen Offentlige Bibliotek. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 50 kr. Betal med kort i døra, eller med appen SPING. I appen kan du kjøpe inngangsbillett, medlemskap eller støtte prosjektene våre. Last ned app til iphone: http://apple.co/2gY4eZS eller android: http://bit.ly/2gO5L0v.

Vil du finne ut mer om det som skjer?