Naturlig onsdag: Fra søppelrydding til forebygging

Tid: 04.10.2017 kl. 19:00-21:30

Sted: Amalies Hage, Bergen Offentlige Bibliotek

Plast har ingen plass i naturen. Ambisiøse søppelryddedugnader er fantastiske tiltak, men hvordan kan vi klare å jobbe med forebyggende tiltak, slik at vi slipper å rydde til evig tid? Hva har vi lært? Hva kan enkeltpersoner, politikere og materialutviklere gjøre? Bli med på Naturlig onsdag!

Fra søppelrydding til forebygging

Fra søppelrydding til forebygging.

Plast omgir oss på alle kanter, i bilene våre, på sykehus i sprøyter, hansker og masker, og i de aller fleste av våre gadgets. Hvert år bruker verdens befolkning flere hundre milliarder plastposer, og det anslås at ca. 100 av disse milliardene brukes til å frakte dagligvarene våre fra butikken.

Etter den mye omtalte “plasthvalen” ble funnet på Sotra, fikk problemet på ny økt oppmerksomhet i media, og flere og flere er kjent med de enorme problemene plasten fører med seg. Materialet er designet for å vare evig, men brukes til å lage produkter som ofte bare brukes en gang, og ender til syvende og sist opp som mikroskopiske, skadelige partikler i naturen. Og plast hører ikke hjemme i naturen.

På dette møtet vil Naturvernforbundets faggruppe for naturmangfold i Hordaland invitere fagpersoner og innledere, og reise noen presserende spørsmål: hva har vi lært av denne situasjonen? Vi ser stadig flere eksempler på ambisiøse og svært nødvendige ryddeaksjoner. Dette er flotte tiltak, men hvordan kan vi som samfunn bevege oss fra søppelrydding til forebygging?

Følg med på Facebook for annonsering av innledere. Brenner du inne med spørsmål til et av partiene? Del det på Facebook med emneknaggen #naturligonsdag

DIREKTE STREAMING:
bit.ly/NaturligOnsdagBergen

Følg Naturvernforbundet Hordaland på Facebook for annonsering av program og innledere for Naturlig onsdag høsten 2017. Mens du venter på annonsering av vårprogrammet, kan du se videostrøm av alle Naturlige onsdager f.o.m. 2016 på YouTube, og lese møteomtaler på våre nettsider.

Gjør som omlag 60 andre - bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland du også! Les mer og meld deg på her. Spørsmål? hordaland@naturvernforbundet.no

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned kl 19:00 i den lune caféen Amalies Hage på Bergen Offentlige Bibliotek. Programmet starter kl 19.00 med en faglig innledning. Deretter er det lagt opp til fri diskusjon og mingling utover kvelden. Temaet for innledningene vil variere fra gang til gang, og vil dekke et vidt spekter av tema. På Naturlig onsdag vil du lære om klima og miljø, få mulighet til å knytte nye kontakter, utvikle gode ideer og engasjere deg til det beste for naturen. Ta med en venn eller møt opp alene. Du blir uansett tatt godt imot!

Lik Naturvernforbundet Hordaland på Facebook for oppdateringer om program og innledere.

Vil du finne ut mer om det som skjer?